Tack, Erik. Det är alltid roligt att byta erfarenheter.
Jag vill komplettera mina kommentarer här om Adobe After Effekts (AAE) att det är som ett tillägg till Adobe Premiere familjen (Premiere och Premiere Elements). AAE är gjort mest för specialeffekter, som avancerade texteffekter, övergångar och mycket annat, som jag nästan kallar i gränsen för "lull-lull".
Anledningen till att jag tog upp AAE är just den intron jag visade i den första tråden här i Videohörnan. Det var så att för ganska många år sedan, innan jag blev medlem här (för 10-12 år sedan), sysslade jag mycket med video och då hade jag en enklare variant av just 20th Century Fox logo byggd på en applikation som gjorde att man själv kunde anpassa det med egen text. Den applikationen hittade jag inte nu och jag mindes inte med vilket program man kunde bearbeta den. Provade Boris Red, som också gör liknande "after effects" men det passade inte. Efter mycket sökande hittade jag en ny bearbetsningsbar applikation som passar bra till AAE. Så jag, på nytt tänkte utforska det.
Men, slutsatsen börjar utkristallisera sig att AAE är alldeles för komplex och vidd för mina behov. Men roligt att testa. Det skall dock läggas ner.
Final Cut kan jag inte använda, tror jag, i Windows miljö. Då återstår antingen Adobe Premiere, eller vad jag redan har Sony Vegas Pro 13. Båda dessa är renodlade videoredigerare, medan AAE är ett tilläggsprogram, så som ett plug-in. AAE kan inbakas i båda, helt i Premiere och lite annorlunda i Vegas.
Min mening med den här tråden är att försöka beskriva vad AAE är för och till vad den kan användas. Vad den INTE skall användas är att klippa ihop egna videosekvenser.