augusti 05, 2020, 00:24:07

Författare Ämne: Adobe After Effects.  (läst 1008 gånger)

Utloggad Daizy

• Posting Freak
  • Antal inlägg: 13650
Adobe After Effects.
« skrivet: december 01, 2014, 17:17:49 »
Det är tyst här på den nya avdelningen. Troligen är intresset lågt för video.
Men, jag håller på att lära mig och träna med Adobe After Effects programmet. Det är inte lätt och jag tänker på de som är rädda för Adobe Photoshop. Men lär man ett program så är det ett rent nöje att använda Adobes system.
Här ser man hur After Effects ser ut på min skärm, det gäller att lära mig var kommandona ligger och hur man använder dem:

1.-

Efter lite övning med att skapa något eget från början (min video intro på en annan tråd var en modifierad mall) gjorde jag den här, självklart kan något mer avancerat göras. En bra början:

2.- Obs, i min Firefox ser videon bra ut. I IExplorer öppnas här med Quicktime och storleken blev fel.

Jag undrar om någon mer har testat Adobe After Effects? ;)
« Senast ändrad: december 01, 2014, 17:24:31 av daizy »
//Fredrik 
Kunskap uppstår genom nyfikenhet.

Utloggad Erik

• Posting Freak
  • Antal inlägg: 5379
SV: Adobe After Effects.
« Svar #1 skrivet: december 01, 2014, 19:16:50 »
Ser helt OK ut i Safari. Jag har ingen erfarenhet av After Effects. Själv har jag valt att använda Apple programmet Final Cut Pro X10.1. Programmet är ganska lätt att använda men själv är jag fortfarande nybörjare. Jag tror att Bicho och Botvidsson använde Final Cut Pro i början men sedan har de nog gått till Premiere Pro från Adobe som troligtvis är standard i videosammanhang.

Final Cut Pro
https://www.apple.com/se/final-cut-pro/

Premiere Pro:
http://www.adobe.com/se/products/premiere.html?sdid=JRSIX&skwcid=AL!3085!3!50031089003!e!!g!!premiere%20pro&ef_id=U2a1AAAABeVHSadC:20141201181058:s
« Senast ändrad: december 01, 2014, 19:18:42 av Erik »
F80, Nikon V1, D800E, Z7

Utloggad Daizy

• Posting Freak
« Svar #2 skrivet: december 01, 2014, 21:24:48 »
Tack, Erik. Det är alltid roligt att byta erfarenheter.
Jag vill komplettera mina kommentarer här om Adobe After Effekts (AAE) att det är som ett tillägg till Adobe Premiere familjen (Premiere och Premiere Elements). AAE är gjort mest för specialeffekter, som avancerade texteffekter, övergångar och mycket annat, som jag nästan kallar i gränsen för "lull-lull".
Anledningen till att jag tog upp AAE är just den intron jag visade i den första tråden här i Videohörnan. Det var så att för ganska många år sedan, innan jag blev medlem här (för 10-12 år sedan), sysslade jag mycket med video och då hade jag en enklare variant av just 20th Century Fox logo byggd på en applikation som gjorde att man själv kunde anpassa det med egen text. Den applikationen hittade jag inte nu och jag mindes inte  med vilket program man kunde bearbeta den. Provade Boris Red, som också gör liknande "after effects" men  det passade inte. Efter mycket sökande hittade jag en ny bearbetsningsbar applikation som passar bra till AAE. Så jag, på nytt tänkte utforska det.
Men, slutsatsen börjar utkristallisera sig att AAE är alldeles för komplex och vidd för mina behov. Men roligt att testa. Det skall dock läggas ner.
Final Cut kan jag inte använda, tror jag, i Windows miljö. Då återstår antingen Adobe Premiere, eller vad jag redan har Sony Vegas Pro 13.  Båda dessa är renodlade videoredigerare, medan AAE är ett tilläggsprogram, så som ett plug-in. AAE kan inbakas i båda, helt i Premiere och lite annorlunda i Vegas.
Min mening med den här tråden är att försöka beskriva vad AAE är för och till vad den kan användas. Vad den INTE skall användas är att klippa ihop egna videosekvenser.
//Fredrik 

Utloggad Erik

• Posting Freak
  • Antal inlägg: 5379
« Svar #3 skrivet: december 01, 2014, 21:57:23 »
Videohörnan är i sin begynnelse. Det vore kul om vi även kunde se time laps filmer i videohörnan. Det är ju liknande tekniker.
F80, Nikon V1, D800E, Z7

Utloggad Daizy

• Posting Freak
« Svar #4 skrivet: december 02, 2014, 10:04:56 »
Videohörnan är i sin begynnelse. Det vore kul om vi även kunde se time laps filmer i videohörnan. Det är ju liknande tekniker.
Bra förslag, Erik.
Jag vet principen av time laps, men vet inte mycket om hur man  i praktiken gör. Hur bearbetas time laps? Hur lägger man in text? Hur lägger man in ljud? Och mycket annat. Time laps är spännande och vill gärna prova.
Istället för att bara googla runt, vore roligt att det kommer närmare, hit på Videohörnan. Någon? ;)
//Fredrik 

Utloggad Daizy

• Posting Freak
« Svar #5 skrivet: december 02, 2014, 15:05:39 »
Ser helt OK ut i Safari. Jag har ingen erfarenhet av After Effects. Själv har jag valt att använda Apple programmet Final Cut Pro X10.1. Programmet är ganska lätt att använda men själv är jag fortfarande nybörjare. Jag tror att Bicho och Botvidsson använde Final Cut Pro i början men sedan har de nog gått till Premiere Pro från Adobe som troligtvis är standard i videosammanhang.

Final Cut Pro
https://www.apple.com/se/final-cut-pro/

Premiere Pro:
http://www.adobe.com/se/products/premiere.html?sdid=JRSIX&skwcid=AL!3085!3!50031089003!e!!g!!premiere%20pro&ef_id=U2a1AAAABeVHSadC:20141201181058:s
Tack, Erik. Efter din kommentar upptäckte jag att jag inte hade Quick Time utan QT-Lite. Nu tog jag bort det och associerade Windows Media Player till IExplorer. Allt funkar bra nu.
Jag undrar varför behöver man QuickTime öht. i ett Windows system?
//Fredrik