juni 24, 2017, 00:31:42

Författare Ämne: nytt fotoredigeringsprogram  (läst 1550 gånger)

Utloggad make

• Posting Freak
  • Antal inlägg: 14559
    • http://lage.li/
SV: nytt fotoredigeringsprogram
« Svar #60 skrivet: maj 30, 2017, 18:26:04 »
ungefär samma sak :)

EXIF..................

Camera Make {0x010F} = NIKON CORPORATION
    Camera Model {0x0110} = NIKON D810
    Picture Orientation {0x0112} = normal (1)
    X-Resolution {0x011A} = 300/1 ===> 300
    Y-Resolution {0x011B} = 300/1 ===> 300
    X/Y-Resolution Unit {0x0128} = inch (2)
    Software / Firmware Version {0x0131} = NIKON D810 Ver.1.12
    Last Modified Date/Time {0x0132} = 2017:05:23 18:39:31
    Artist {0x013B} = "(c)Lage Wahler lage@lage.li"
    Copyright Owner {0x8298} = Lage Wahler +467609308
    ------------------------------------------------------------------------------------------
    Exposure Time (1 / Shutter Speed) {0x829A} = 1/250 second ===> 0.004 second
    Lens F-Number / F-Stop {0x829D} = 16/5 ===> ƒ/3.2
    Exposure Program {0x8822} = aperture priority (3)
    ISO Speed Ratings {0x8827} = 80
    Original Date/Time {0x9003} = 2017:05:23 18:39:31
    Exposure Bias (EV) {0x9204} = 0/1 ===> 0
    Max Aperture Value (APEX) {0x9205} = 25781/8133 ===> 3.17
    Max Aperture = ƒ/3
    Metering Mode {0x9207} = spot (3)
    Light Source / White Balance {0x9208} = unknown (0)
    Flash {0x9209} = Flash did not fire, compulsory flash mode
    Focal Length {0x920A} = 105/1 mm ===> 105 mm
    User Comment (Hex) {0x9286} = 0x41,0x53,0x43,0x49,0x49,0x00,0x00,0x00
    User Comment Character Code = ASCII
    User Comment =
    Colour Space {0xA001} = 2
    Image Sensing Method {0xA217} = one-chip color area sensor (2)
    Image Source {0xA300} = 0x03,0x00,0x00,0x00
    Scene Type {0xA301} = directly photographed image
    Exposure Mode {0xA402} = auto exposure (0)
    White Balance {0xA403} = auto (0)
    Digital Zoom Ratio {0xA404} = 1/1 ===> 1
    Focal Length in 35mm Film {0xA405} = 105
    Scene Capture Type {0xA406} = standard (0)
    Gain Control {0xA407} = n/a (0)
    Contrast {0xA408} = normal (0)
    Saturation {0xA409} = normal (0)
    Sharpness {0xA40A} = soft (1)
    Subject Distance Range {0xA40C} = unknown (0)
    Body Serial Number {0xA431} = 6029728
    Lens Model {0xA434} = 105mm f/2.8

ops nu såg jag    " Software / Firmware Version {0x0131} = NIKON D810 Ver.1.12 "   måste vara firmwaren i D810'an :)
« Senast ändrad: maj 30, 2017, 18:29:04 av make »

Utloggad make

• Posting Freak
« Svar #61 skrivet: maj 30, 2017, 18:36:58 »
japp det är nog det :)

Utloggad Hammer

• Administrator
  • Posting Freak
  • Antal inlägg: 15292
« Svar #62 skrivet: maj 30, 2017, 20:04:56 »
Det finns en exportmoful också.
Den sitter till höger om råkonverteringsmodulen.
Massor av exportalternativ.
Provramvara 2.0? Det är inte Affinity.
Sen är det frågan vilka fält resp exifläsare läser.
Det är olika på olika läsare och på många är det inställbart.

Utloggad Daizy

• Posting Freak
  • Antal inlägg: 13577
    • http://www.h-f.se
« Svar #63 skrivet: maj 30, 2017, 20:16:09 »
Jo, men man vet redan vilken kamera, men intressant kan vara redigeringsprogrammet, inte kamerans firmware. Det är ju den uppgiften som saknas.
Din bild på kameran har du bearbetat i PS CC som tydligt framgår i bildens Exif:
Kameramärke: NIKON CORPORATION
Kameramodell: NIKON D810
Bilddatum: 2017-05-30 17:38:39 (tidszon saknas)
Brännvidd: 28 mm (35mm ekvivalent: 28 mm)
Bländare: ƒ/8.0
Exponeringstid: 0.017 s (1/60)
ISO: 4000
Exponeringskompensation: ingen
Exponering: tidsautomatik (halvautomatisk)
Vitbalans: automatisk
Blixt använd: nej (tvingad)
Orientering: normal
Färgmodell: sRGB
GPS-position: undefined, undefined
Fotograf: Lage Waehler
Upphovsrätt: Lage Waehler
Kommentar: Lage@lage.li
Programvara: Adobe Photoshop CC 2017 (Windows)

Så, Affinity Photo, Windowsversionen har några steg att gå för att kunna tävla med PS. Själv har insett, för min del att det räcker PS-CS6. PS-CC är, onekligen, lite bättre men CS6 är ok för mig.
Ett annat exempel, för mig, är programmet ExifPro, som jag var mycket intresserat av, och köpte det. Men ganska snart hittade jag enklare, snabbare gratisprogram för bildvisning och Exif visning.
Jag tror att det sista test (upp till bevis) med Affinity för mig skall vara friläggningsfunktionen.

//Fredrik 
Kunskap uppstår genom nyfikenhet.

Utloggad Daizy

• Posting Freak
« Svar #64 skrivet: maj 30, 2017, 21:13:55 »
Det finns en exportmoful också.
Den sitter till höger om råkonverteringsmodulen.
Massor av exportalternativ.
Provramvara 2.0? Det är inte Affinity.
Sen är det frågan vilka fält resp exifläsare läser.
Det är olika på olika läsare och på många är det inställbart.
Exifen är, egentligen, inte så livsviktig, men tråkigt att den inte är komplett som i PS.
Jag försökte hitta exportmodulen, eller snarare råkonverteraringsmodulen utan att hitta. Just det att hitta saker, som man var van vid i PS, är det största nackdelen för mig i AP. Ständigt ställer jag mig frågan "varför" lära mig något nytt när jag är van och nöjd med något jag redan har.
Än en gång: Affinity Photo ÄR intressant, roligt att "leka" med det, men jag redan ser att den skall lämna min dator.
Jag använder Adobe Bridge, PS med ACR, Premiere pro, Audition, minst 4 helt kompatibla Adobe program som jag är mer än nöjd med, jag är glad med de. Därför tycker jag att Affinity inte har en chans för mig.
Beträffande Nikons program jag använder nästan dagligen NikonTransfer, som är en del av ViewNX2 och det går inte att splittra dem, därför att tar man bort ViewNX2 (som jag inte behöver) åker Transfer ut (vilket jag behöver).
Övervägde att endast använda Bridge för att överföra och samtidigt namnändra bilder från kameran, just för att ha endast en enda programgrupp.

Förresten, kan man importera och namnändra bilder med hjälp av Affinity? 
//Fredrik 

Utloggad Hammer

• Administrator
  • Posting Freak
« Svar #65 skrivet: maj 30, 2017, 23:13:06 »

Jag försökte hitta exportmodulen, eller snarare råkonverteraringsmodulen utan att hitta.

Daizy, högst uppe till vänster har du 5 ikoner. Dessa är från vänster till höger:

Photo, Liquify, Develop. Tone mapping & Export. Detta är modulerna.

Den 3:e, Develop (råkonverteraren) kommer man in i direkt när man tar in en råfil och den första är den som motsvarar PS, Photo.
Denna kommer man in i när man OK:at råfilen. Man kan även välja dessa manuellt. Annars är det bara dessa 2 man behöver om man skall
framkalla en råfil. Ganska enkelt faktiskt, man kommer ju in i dessa automatiskt.

Utloggad Daizy

• Posting Freak
« Svar #66 skrivet: maj 31, 2017, 09:43:14 »

Jag försökte hitta exportmodulen, eller snarare råkonverteraringsmodulen utan att hitta.

Daizy, högst uppe till vänster har du 5 ikoner. Dessa är från vänster till höger:

Photo, Liquify, Develop. Tone mapping & Export. Detta är modulerna.

Den 3:e, Develop (råkonverteraren) kommer man in i direkt när man tar in en råfil och den första är den som motsvarar PS, Photo.
Denna kommer man in i när man OK:at råfilen. Man kan även välja dessa manuellt. Annars är det bara dessa 2 man behöver om man skall
framkalla en råfil. Ganska enkelt faktiskt, man kommer ju in i dessa automatiskt.
Tack. Jo, jag gjorde alla inställningarna som jag ville, en NEF fil tagen med D70, ställde  High quality JPG 8 bitar, speciellt vikt på att det skall vara sRGB men två Exif visare gav samma resultat: fortfarande "Program ver 2.0 (vilket är kamerans Firmware) och inte sRGB framgår i Exif visarna (FxIF och Jeffrey's Exif)
Kanske bara min Windows versionen av Affinity envisas om det, därför vore intressant att andra också testar med Windows.
Att inte kunna styra det att bilden skall sparas i sRGB tycker jag är ganska allvarligt.
Men när jag får lite tid skall testa en sak till och återkommer sedan.
//Fredrik 

Utloggad Daizy

• Posting Freak
« Svar #67 skrivet: maj 31, 2017, 10:06:11 »
Jo, det har jag nu testat. Innan hade jag en tidigare Affinity, ver 1.5.1 fär Windows. Trodde det var gammalt och fel.
Slängde ut det och hämtade det senaste Windows versionen 1.5.2 direkt från Affinity. Tog in samma NEF fil och exporterade med sRGB inställning, JPG High quality och Exifen visar exakt samma resultat: ingen sRGB, och program V2.0 kamerans firmware, alltså.
Nu skall bara låta Trialen löpa ut sedan åker Affinity ut ur min dator.

« Senast ändrad: maj 31, 2017, 11:43:01 av Daizy »
//Fredrik 

Utloggad make

• Posting Freak

Utloggad Daizy

• Posting Freak
« Svar #69 skrivet: maj 31, 2017, 14:50:16 »
Hm......... !

https://photographylife.com/another-nail-in-the-coffin-of-photography-software/
Hm... säger jag också. En mycket bra skriven artikel.  I många avseende är den en tankeställare.
Det handlar huvudsakligen om NIK programtillägg och dess fantastiska möjligheter och kvalitet. Samtidigt berörs ett antal foto program och dess uppgång och fall. Den som varit med länge kan bekräfta sanningen av detta.
Jag känner mig dock mycket lugn, dels för att jag har och flitigt använt NIK produkter och jag har dem i ryggmärgen, dels  för att jag är såpass gammal att lugnt kan förutse att i mitt återstående liv kommer inte mina Adobe program att bli inaktuella och inte heller Google NIK collection försvinner. Både Adobe PS och NIK fungerar felfritt även i Windows 10 och jag tror inte jag kommer att uppleva en Windows 11 eller 12 eller mera.
Många gånger har jag tänkt på utvecklingen av Photoshop. Den har en mindre och mindre branta kurva, vad nya, lockande, revolutionerande funktioner hittas på. Detta märker jag, och just nämnde det här tidigare att PS-CS6 tillsammans med tillhörande Bridge täcker de allra flesta av mina behov vad fotoredigering beträffar. Har provat PS CC 2017 vilket är ju en bättre variant, men själva upplägget av månadskostnader, tycker jag, avskräcker många.
Den här artikeln nämnde Gimp och andra bra foto program, men tydligen har inte Affinity Photo nått fram till författaren av artikeln. Jag tror, faktiskt, att Affinity introducerar en hel del nya, spännande, användbara funktioner men ingen av de är revolutionerande nya.
Man kan inte titta in i framtiden och säga rakt ut att Affinity kommer att ta över Adobe och att Adobe  kommer att försvinna.
Affinity (för att hålla oss till den aktuella tråden) är billigt som kan motivera det jämfört med Photoshop. Men jag har många vänner som använder Adobe Photoshop Elements för jämförbara kostnad och de är mycket nöjda.
Att skaffa Affinity och slänga ut PS-CC kan man förstå, men jag skulle aldrig kicka ut min PS-CS6 om jag skaffade Affinity.
Adobe ligger idag på erkänt industri standard, svårt att peta dem från tronen.
« Senast ändrad: maj 31, 2017, 14:53:52 av Daizy »
//Fredrik 

Utloggad Daizy

• Posting Freak
//Fredrik 

Utloggad Hammer

• Administrator
  • Posting Freak
« Svar #71 skrivet: juni 17, 2017, 14:33:14 »
Jag uppdaterar lite och kryper halvvägs till korset.
Jag anser fortfarande att Affinity Photo är ett kompetent program och har alla möjligheter att nå toppen.
Dock har jag fått det återbetalt pga att Affinitys exporter med en vanlig sRGB ej går att läsa i Nikons mjukvaruprogram.
Sådant köper jag inte men de har lovat att fixa buggen.
Men detta samt att det inte finns någon bra och snabb batchhantering som tex Lightroom (helt klart bäst på detta) så
har jag tagit upp prenumerationen på Adobes PS & LR 107:-/mån
Jag bara kände att jag behövde detta nu senast vid examen, student mm.
Heja Adobe!

Utloggad Daizy

• Posting Freak
« Svar #72 skrivet: juni 17, 2017, 17:35:54 »
Ja, Affinity är ett litet trevligt program, men att man inte kan lita på att det sparar bilden i sRGB, tycker jag är allvarligt. Att dessutom Nikon program inte kan visa bilden är ännu allvarligare.  Se mina Exif bilder här, ovan med mina kommentarer just om sRGB.
En nybörjare som inte vet vad sRGB är kanske Affinity är ett billigt alternativ. Kanske växer programmet med tiden, men proffsen skall definitivt sikta på Adobe.
Min Affinity trial har gått ut, det meddelade de, men jag hann med att avinstallera de innan dess.
Dessutom återupptäckte jag PS CS6+ Bridge och inser att jag inte behöver PS CC.  Speciellt jag som inte har inkomster på bilder och bildbehandling. ;)
OT: härom dagen har jag också slängt ut programmet Exif Pro som jag köpte för ett antal år sedan. Där finn inga uppdateringar heller.
Bridge ger allt vad jag behöver och då även Nikon Transfer blev överflödigt tillsammans med ViewNX2.
//Fredrik