september 26, 2020, 10:21:24

Författare Ämne: Mac eller PC  (läst 1710 gånger)

Utloggad Erik

• Posting Freak
  • Antal inlägg: 5379
Mac eller PC
« skrivet: december 16, 2015, 06:36:18 »
En jämförelse mellan Mac och PC för fotografer av Nasim Mansurov på PhotographyLife

https://photographylife.com/pc-vs-mac-for-photography#more-118555
F80, Nikon V1, D800E, Z7

Utloggad make

• Posting Freak
  • Antal inlägg: 14922
    • http://lage.li/
SV: Mac eller PC
« Svar #1 skrivet: december 16, 2015, 12:04:09 »
En jämförelse mellan Mac och PC för fotografer av Nasim Mansurov på PhotographyLife

https://photographylife.com/pc-vs-mac-for-photography#more-118555

Vem skulle ha trott att förpackningar skulle ha spelat en så viktig roll i bedömningen av produktkvaliteten ?  :)

Utloggad Erik

• Posting Freak
« Svar #2 skrivet: december 16, 2015, 19:05:18 »
Steven Jobs nöjde sig inta bara med förpackningen och det yttre av Apples prylar han var även mycket noga med att de skulla ha ett genomtänkt och väldesignat inre, dvs om man tittar in i en Mac. Därför vågar jag påstå att förpackningen ger en fingervisning av hur det ser ut inne i en Mac med hårdvara och mjukvara integrerad. Här lämnas inget åt slumpen.
F80, Nikon V1, D800E, Z7

Utloggad Fujo

• Senior Member
  • Antal inlägg: 880
« Svar #3 skrivet: december 16, 2015, 19:44:59 »
Inte kommentera, INTE kommentera, GE NU FAN I ATT KOMMENTERA...
*slår mig på fingrarna, sitter på händerna*

Utloggad make

• Posting Freak
« Svar #4 skrivet: december 16, 2015, 20:08:30 »

he he, jag va ganska lugn i min kommentar :)

Utloggad Erik

• Posting Freak
« Svar #5 skrivet: december 16, 2015, 20:39:46 »

Läs artikeln som absolut inte är en hyllning till Mac. Jag tycker att Nasim Mansurov gör en bra beskrivning av både Mac och PC.
F80, Nikon V1, D800E, Z7

Utloggad make

• Posting Freak
« Svar #6 skrivet: december 16, 2015, 20:56:41 »

Läs artikeln som absolut inte är en hyllning till Mac. Jag tycker att Nasim Mansurov gör en bra beskrivning av både Mac och PC.

japp håller med om det,  pc for byggare och mac för dom med tummen mitt i handen :)

Kåre Bjarne har mac :)

Utloggad Hammer

• Administrator
  • Posting Freak
  • Antal inlägg: 15330
« Svar #7 skrivet: december 17, 2015, 09:29:00 »
Nu var det många år sedan jag använde Windows och en av anledningarna till övergång till OSX var att Win ej hade stöd för färgprofiler i operativt.
Hur är det med det idag?

Utloggad Fujo

• Senior Member
« Svar #8 skrivet: december 18, 2015, 18:03:06 »
Nu var det många år sedan jag använde Windows och en av anledningarna till övergång till OSX var att Win ej hade stöd för färgprofiler i operativt.
Hur är det med det idag?
Inget vidare som jag förstår saken, i alla fall inte om man inte har skärm med hårdvarukalibrering.
Har länge försökt med skärmkalibratorer som bygger korrektionsfiler för grafikkortet, funkar dock inget vidare om man inte har järnkoll på ljuset där skärmen finns. Trots aktiv ljussensor bredvid skärmen och massor av filer typ 'sunny_day', 'cloudy_day' etc. blir bildresultatet opålitligt utom då det är helt mörkt ute.

Lägger i annan tråd upp några bilder som nu i mörker ser OK på en kalibrerad Dell IPS-skärm men som ganska säkert ser 'fel' ut i annat ljus i morgon trots ny kalibrering.

Lite svårt att medge att Apple där möjligen har en fördel, hur funkar det? Alltid korrekt ljus och färger oavsett omgivande ljus? 

Utloggad Hammer

• Administrator
  • Posting Freak
  • Antal inlägg: 15330
« Svar #9 skrivet: december 18, 2015, 18:47:49 »
Inte bara ljus blir det tok med i systemet utan bara färger om "fel" profil är inbakad.
Men hur är det med Webbläsarna i Win, kan de visa tex AdobeRGB?
Jag har för mig att Firefox fixade det fullt ut.

Utloggad Daizy

• Posting Freak
  • Antal inlägg: 13650
« Svar #10 skrivet: december 18, 2015, 20:09:56 »
Firefox har kommit en bra bit på vägen med att visa rätt saker.
En intressant sak jag upptäckte idag att den senaste PC för alla hade just en artikel (sidan 52) med titeln "Jättarnas kamp, Windows 10 vs MAC OS2" Enligt artikeln: "MAC vinner en knapp seger". Jag tycker dock att en stor del av vad är bra beror på vad användarnas intresse, aktivitet kräver. Tänkte på att man kunde ha två datorer hemma, en MAC för bildbehandling och en PC för surfarna, kontorsfolk, spelintresserade och inte minst hackare. Det finns oerhört mycket fler PC än MAC och hackarnas intresse, statistiskt, riktar sig till PC. Inte därför att MAC är säkrare.
//Fredrik 
Kunskap uppstår genom nyfikenhet.

Utloggad make

• Posting Freak
« Svar #11 skrivet: december 19, 2015, 00:27:30 »
Firefox har kommit en bra bit på vägen med att visa rätt saker.
En intressant sak jag upptäckte idag att den senaste PC för alla hade just en artikel (sidan 52) med titeln "Jättarnas kamp, Windows 10 vs MAC OS2" Enligt artikeln: "MAC vinner en knapp seger". Jag tycker dock att en stor del av vad är bra beror på vad användarnas intresse, aktivitet kräver. Tänkte på att man kunde ha två datorer hemma, en MAC för bildbehandling och en PC för surfarna, kontorsfolk, spelintresserade och inte minst hackare. Det finns oerhört mycket fler PC än MAC och hackarnas intresse, statistiskt, riktar sig till PC. Inte därför att MAC är säkrare.

1+ :)

Utloggad Fujo

• Senior Member
« Svar #12 skrivet: december 19, 2015, 10:40:54 »
man kunde ha två datorer hemma, en MAC för bildbehandling och en PC för...
Jepp! Fast PC för allt utom slutkoll av ljus och färger - om Apple nu verkligen kan sådant.
Borde duga med enklaste 12-tummaren med vad-den-nu-heter skärm, kanske till och med en iPad skulle funka?