augusti 22, 2017, 03:27:55

Författare Ämne: Är detta slutet för Google Nik Collection?  (läst 296 gånger)

Utloggad Malboo

• Senior Member
  • Antal inlägg: 507
Är detta slutet för Google Nik Collection?
« skrivet: april 18, 2017, 01:25:05 »
Denna text har man nu lagt ut på nedladdningssidan:

"The Nik Collection is free and compatible with Mac OS X 10.7 through 10.10; Windows Vista, 7, 8; and Adobe Photoshop through CC 2015. We have no plans to update the Collection or add new features over time."

Man får väl köra så länge det funkar då...

https://www.google.com/nikcollection/
- They told me to buy Windows 10 or better - so I bought a Mac with OSX!

Utloggad fjellis

• Senior Member
  • Antal inlägg: 566
SV: Är detta slutet för Google Nik Collection?
« Svar #1 skrivet: april 19, 2017, 12:33:19 »
Får nog skynda mig att installera detta då  ;) Sånt jag tänkt på länge men som inte blivit av..

Utloggad Fujo

• Senior Member
  • Antal inlägg: 799
« Svar #2 skrivet: april 19, 2017, 18:39:51 »
Tackar, nerladdat!

Utloggad Daizy

• Posting Freak
  • Antal inlägg: 13580
    • http://www.h-f.se
« Svar #3 skrivet: april 19, 2017, 21:36:14 »
Har haft Nik collection i mer än två-tre år. Ett av de bästa jag haft för bildredigerare. Har visat, diskuterat, tipsat alla här på forumet i samband med att Nikon stoppade uppdateringen av CaptureNX2. Många skrattade bara. Inget är bättre än Nikon. Nik Software utvecklade kontrollpunkterna i CNX2. Ingen har tagit det på allvar. Är det nu slut även av NicCollection? Nix. Ladda ner det, spara det, använd det.
Det funkar i Windows 10 så det är ju inte dött än. 
« Senast ändrad: april 19, 2017, 21:38:59 av Daizy »
//Fredrik 
Kunskap uppstår genom nyfikenhet.

Utloggad Malboo

• Senior Member
« Svar #4 skrivet: april 19, 2017, 21:53:19 »
Ja, låter man bli att uppgradera operativet/Photoshop/Lightroom framöver så går det säkert att köra hur länge som helst också...

Utloggad make

• Posting Freak
  • Antal inlägg: 14580
    • http://lage.li/
« Svar #5 skrivet: april 20, 2017, 07:10:53 »
Har haft Nik collection i mer än två-tre år. Ett av de bästa jag haft för bildredigerare. Har visat, diskuterat, tipsat alla här på forumet i samband med att Nikon stoppade uppdateringen av CaptureNX2. Många skrattade bara. Inget är bättre än Nikon. Nik Software utvecklade kontrollpunkterna i CNX2. Ingen har tagit det på allvar. Är det nu slut även av NicCollection? Nix. Ladda ner det, spara det, använd det.
Det funkar i Windows 10 så det är ju inte dött än. 

+1 :)

jag  skrattar INTE :)   jag kör CNX2 och  "Nik Coll."

Utloggad Fujo

• Senior Member
  • Antal inlägg: 799
« Svar #6 skrivet: april 20, 2017, 19:33:18 »
jag kör CNX2 och  "Nik Coll."
Rent CNX2 för det mesta här. Gillar att man kan styra exakt vilka ändringar som ska göras i hur stora eller små delar av bilden som helst. Fast det sker sällan, det är tungt att kopiera mycket  redigeringar till andra filer och tar lång tid.
Men något annat program vill jag inte ha! CNX2 plockar ut ALL info i en NEF-fil och låter användaren göra vad han/hon vill med den. Gör man inga ändringar visar Capture NX2 exakt hur kameran såg motivet. Helt OK.

Utloggad make

• Posting Freak
« Svar #7 skrivet: april 20, 2017, 20:12:52 »
jag kör CNX2 och  "Nik Coll."
Rent CNX2 för det mesta här. Gillar att man kan styra exakt vilka ändringar som ska göras i hur stora eller små delar av bilden som helst. Fast det sker sällan, det är tungt att kopiera mycket  redigeringar till andra filer och tar lång tid.
Men något annat program vill jag inte ha! CNX2 plockar ut ALL info i en NEF-fil och låter användaren göra vad han/hon vill med den. Gör man inga ändringar visar Capture NX2 exakt hur kameran såg motivet. Helt OK.

jag använder ALLTID  CNX2  som RAW converter,   lite justeringar/ beskärning/upprätting  i  CNX2,   så över till PS  för lite   "Nik Coll." och lagring i det formatet/storlek jag vill ha bilden i  :)

RAWfilen ligger orörd tillbaka där den låg när jag började :)

Utloggad Daizy

• Posting Freak
« Svar #8 skrivet: april 20, 2017, 20:58:13 »
Man skall inte blanda äpple med päron. Google Nik Collection är ingen RAW konverterare och inget för "direkt från kameran" fantaster.
//Fredrik 

Utloggad make

• Posting Freak
« Svar #9 skrivet: april 20, 2017, 21:25:17 »
Man skall inte blanda äpple med päron. Google Nik Collection är ingen RAW konverterare och inget för "direkt från kameran" fantaster.

jag bara förklarade gången,  i mitt flöde med  CNX2 och Nik Collection.   män innan CNX2   tittar jag på bilderna i  viewNX.   

och det fungerar med bananer och apelsiner,    hur det funkar med äpple och päron vet jag inte för det har jag inte provat,  men det funkar nog det också :)

Utloggad Malboo

• Senior Member

Utloggad Daizy

• Posting Freak
« Svar #11 skrivet: juni 04, 2017, 14:42:45 »
Vad är att vänta..?

https://photographylife.com/another-nail-in-the-coffin-of-photography-software/#more-145243
De senaste 2-3 åren har jag intensivt använt NIK program, när de inte hade med Google att göra. I 2-3 (kanske fler) har jag spridit NIK filters i PS men väldigt få kommenterat det och ännu mindre har använt dem. Alla sörjde ju CNX2 som slutade supporten och utvecklingen, trots att en del i CNX2 var rena NIK tillägg.
Nu fäller vi krokodiltårar över att Google har lagt vantarna på NIK för att lägga ner det.
Men jag är inte rädd, inte sörjer. NIK collection är en utmärkt verktyg som kan tillfredsställa många fotografers önskan, även utan fortsatt programutveckling.
NIK collection (jag utelämnat ordet Google, därför det är fortfarande ett utmärkt NIK samling) fungerar fint i Windows 10 och inga problem heller med PS-CC 2017. Det fina är att även Lightroom är kompatibel med NIK.
Bra ladda ner det och använd det. Ens bilder blir inte sämre om man kör dem igenom en NIK plugin.
 ;)
//Fredrik 

Utloggad Malboo

• Senior Member
« Svar #12 skrivet: juni 05, 2017, 01:06:03 »
Att Nik Collections är bra plugins det håller jag absolut med om. Men, det hjälper ju inte om en framtida uppgradering av operativet eller Photoshop/Lightroom kan göra att det inte längre fungerar. När det blir vet ingen idag...

Men, man kan ju som föreslås i artikeln ha en dator som man inte uppgraderar (eller en "dual boot" som man inte uppgraderar) och där köra Nik Collections och sedan flytta redigerade bilder till en annan dator. Då kan man ju alltid "köra vidare" ett tag. Gäller bara att vara förutseende!

Utloggad Daizy

• Posting Freak
« Svar #13 skrivet: juni 05, 2017, 09:57:13 »
Där har du en poäng. Jag använde och gillade, samt fortfarande gillar NIK Color Efex Pro 3.1 (lägg märke till version 3)
Den är snabb och ger nästan allt jag behöver. Den stora MEN är att kombinationen Windows 10 och PS CC inte laddar Color Efex Pro 3.1. För gammalt. Men hela Google NIK Collektion fungerar bra, fast Color Efex Pro 4 är betydligt långsammare i samtliga kombinationer av Windows och PS.
Det du säger om dual boot gör jag själv och hade åratal i min dator. Just nu startar upp och använder som default Windows 7 Ultimate på en 120 GB SSB. Windows 10 Pro ligger på en hårddiskpartition, mest för att testa, både Win 10 men också program.
Men Windows 10 gillar jag inte, på gränsen till "hata" av den enkla orsaken att det tvingar oss ofta att uppdatera och starta om datorn, vilket kan dock styras inom vissa gränser men inte går att stänga av.  Win 10 ger mig, personligen, inte mycket extra. Det har massor med lull-lull, som jag inte behöver. Win 7 fungerar nästan perfekt för mig. Men jag vet att förr eller senare kommer jag att flytta över Win 10 till SSD och byta den aktuella Win 7 till second boot.
Vi som är äldre kommer väl ihåg andra fotoprogram, som var mycket bra men inte längre fungerar. Vi saknade det utmärkta RawShooter RAW konverterare, jag saknade Capture One versionen 3.7.8 (versionerna 4 och uppåt gillade jag inte), OpandaExif var ett trevligt program. Väldigt många saknade och saknar uppdateringen av CaptureNX2 (inte jag ;) ) Så blir det säkert med Google NIK Collection också, förr eller senare.
Som en äldre person, som jag är, bara ruskar huvudet när folk i min närhet byter sin smartphone så fort en ny kommer, för dyra pengar och stor förlust att byta, bara för lite ändringar.
Därför börjar jag fundera på vad Photoshop CC ger "mig" utöver PS CS6.
Mitt slutord: jag kommer att använda NIK software collections delar så länge det går. Hoppas det blir några fler glada år med det. ;)
//Fredrik 

Utloggad Malboo

• Senior Member
« Svar #14 skrivet: juni 05, 2017, 12:13:37 »
Mitt slutord: jag kommer att använda NIK software collections delar så länge det går. Hoppas det blir några fler glada år med det. ;)

Använder också Google Nik Collection, så det hoppas jag också!