juni 24, 2017, 00:32:43

Författare Ämne: ViewNX2/CaptureNX2 kan inte läsa TIFF  (läst 118 gånger)

Utloggad Fujo

• Senior Member
  • Antal inlägg: 790
ViewNX2/CaptureNX2 kan inte läsa TIFF
« skrivet: april 27, 2017, 14:26:26 »
Ska scanna fler diabilder med Silverfast och Plustek scanner, funkar fint men varken ViewNX2 eller CaptureNX2 kan läsa de resulterande TIFF-filerna, 'Unsupported file type' meddelas.
Har tidigare funkat utmärkt, enda skillnad nu är att Windows 7 och alla program är nyinstallerade.
Windows Photo Viewer, Paint och Lightroom läser TIFF:arna utan problem så filerna är säkert OK.

Tips någon?

Inloggad Malboo

• Senior Member
  • Antal inlägg: 507
SV: ViewNX2/CaptureNX2 kan inte läsa TIFF
« Svar #1 skrivet: april 27, 2017, 16:14:19 »
Använder också SilverFast och Plustek skanner. Fick också det felet när jag hade använt en arbetsfärgrymd vid skanningen som Nikon programmen inte kunde tolka, om jag inte minns fel. Skannar du färg eller svartvitt? Diabilder, antar att det är färg då...
- They told me to buy Windows 10 or better - so I bought a Mac with OSX!

Utloggad Fujo

• Senior Member
« Svar #2 skrivet: maj 08, 2017, 17:08:30 »
Efter mycket annat meck installerades SilverFast och skannerns drivrutiner om och allt funkar normalt.
Ser då att alla Kodachromeoriginal från 60-talet är fläckiga, inte damm/skräp utan något slags beläggning på båda sidor. Enligt nätet kan det vara mögel ("mold") och diverse vätskor finns för att ta bort sådant. Är dock inte särskilt intresserad av ta ca 1000 dia ur sina ramar, 'tvätta' och sätta tillbaka igen...
Någon som har bättre förslag?

Så här ser bilderna ut utan behandling i SilverFast:

Och med allt rep- och skräpfix på max:

Utloggad Hammer

• Administrator
  • Posting Freak
  • Antal inlägg: 15292
« Svar #3 skrivet: maj 30, 2017, 10:23:15 »
Har detta scannat med ICE/infrarött? Det var mycket skräp men det fick en viss charm.
PS Jag gillar färgerna skarpt:)

Utloggad Hammer

• Administrator
  • Posting Freak
  • Antal inlägg: 15292
« Svar #4 skrivet: maj 30, 2017, 10:26:24 »
Nu blev jag sugen att ta fram min gamla Nikon LS-40 som legat undanstoppad i åratal.
Men jag antar att det inte finns kompatibla Nikonprogramvaror att scanna med idag. Vad finns för alternativ?

Utloggad Fujo

• Senior Member
« Svar #5 skrivet: maj 30, 2017, 13:40:57 »
Har detta scannat med ICE/infrarött? Det var mycket skräp men det fick en viss charm.
PS Jag gillar färgerna skarpt:)
Allt SilverFast har i form av skräp-, rep-, korn- och brusborttagning står på max - med 'vanlig' plus IR-skanning aktiverat. Mycket detaljer försvinner men hellre det än utan fix...
Blandat Kodachrome och Agfa film, ibland bleka men sköna färger, andra gånger helröda bilder långt bortom vad jag kan rätta till i Silverfast plus Capture NX2.

Men ändå intressant att se vad man hade för sig för mer än 50 år sedan - här 1958:
Första egna motorcykeln, Rex med 98cc Villiermotor, inga bromsar eller annat onödigt men 2 växlar och 70 km/timme.
Förödande förföriskt för en 11-åring van vid trög trampcykel, där torskade jag för livet.

PS NikonScan funkade utmärkt då jag för några år sedan hade en Nikonskanner till låns.