oktober 22, 2017, 21:04:30

Författare Ämne: Påsk i Berlin  (läst 165 gånger)

Utloggad Fujo

• Senior Member
  • Antal inlägg: 808
Påsk i Berlin
« skrivet: maj 21, 2017, 00:51:38 »
I påskas besökte vi Berlin för något slags internationell trädgårdsutställning. Inget för mig och D800/Sigma 35/1,4 förutom

Långfredags morgon var det mesta stängt men god frukost intogs på trottoaren utanför ett turkiskt café i gamla Östberlin. Då dök denne man upp, försökte smygplåta men han poserade villigt. Sedan bommade han 1 Euro till kaffe

Efter frukost sågs genom vindrutan denna Porsche Panamera pimpas

Slökörde vidare och noterade plötsligt magnifika byggnader på båda sidor om gatan. Parkerade och satte Sigman i arbete

Hade helt ovetande hamnat på Karl-Marx-Allee, Östberlins paradgata där Östtyskland varje 1:a maj visade upp sina stridskrafter och alla statens organisationer.
Om detta vet jag egentligen intet utöver vad västliga medier rapporterade, kanske finns här någon som vet bättre...

I ena änden Frankfurter Tor med två magnifika torn

Entrén till ena tornet

Endast privata namn på namnskyltarna

Tillbaka igen, hela gatan är ca 1,8 km lång

Talade med människor som njöt av vårsolen, trodde detta varit bostäder för landets elit men fick höra att här bodde helt 'vanligt' folk. Ca 2700 lägenheter byggdes under tidigt 1950-tal, med centralvärme, sopnedkast, hiss, porttelefon etc. Ca 40 000 byggarbetare sades ha ställt upp som frivillig, obetald arbetskraft

Korsningen mellan Karl-Marx-Allee och Strasse der Pariser Kommune

Sådan där crop från föregående bild som man inte får göra...
Sigma 35/1,4 ÄR bra!

Vidare längs gatan

I ett café nära andra änden av gatan finns en mycket gedigen och intressant permanentutställning med mycket fakta om bråk mellan arkitekter och mycket annat rörande gatans tillkomst, Sibylle tror jag fiket heter

Många fler bilder finns men nu orkar jag inte mecka till något mer 1024x700...   

Utloggad Yngve

• Posting Freak
  • Antal inlägg: 1822
SV: Påsk i Berlin
« Svar #1 skrivet: maj 21, 2017, 08:48:01 »
Trevligt bildreportage. D3 levererar.
//Yngve

Utloggad Hammer

• Administrator
  • Posting Freak
  • Antal inlägg: 15306
SV: Påsk i Berlin
« Svar #2 skrivet: maj 25, 2017, 10:45:04 »
Tack för dessa bilder. Vi tänkte åka till Berlin i sommar men det blir Riga och Tallinn istället.
Så nu fick vi en liten glimt av Berlin ändå tackar.