maj 20, 2019, 12:39:54

Författare Ämne: Bra aktivitet här nu, ska vi försöka hålla detta igång?  (läst 266 gånger)

Utloggad Fujo

• Senior Member
  • Antal inlägg: 866
Bra aktivitet här nu, ska vi försöka hålla detta igång?
« skrivet: december 27, 2018, 21:26:26 »
De senaste dagarna har här postats mer än på flera månader, mycket trevligt tycker jag. (Även om jag själv postat mycket trams...)
Jag är mer och mer tveksam till Facebook (är inte aktiv på andra sajter), visserligen lätt att ladda upp bilder där de fiskar nu närmast desperat efter mer info om användarna. Små rutor poppar hela tiden upp där man ska reagera på ett eller annat och det är absolut inte för att användarna 'ska få en bättre upplevelse' som fejjan hävdar, tvärtom.
Bilder ifrån resor eller annat som visar att man inte är hemma ska man heller inte posta om man inte vill ha ovälkommet besök i hemmet.

Vore mycket trevligt om vi igen kunde få igång D70s Sverige som det en gång var, en plats för att visa bilder och ha mer eller mindre seriösa diskussioner kring dessa. Och annat.
Synpunkter?

Utloggad Daizy

• Posting Freak
  • Antal inlägg: 13631
    • http://www.h-f.se
SV: Bra aktivitet här nu, ska vi försöka hålla detta igång?
« Svar #1 skrivet: december 27, 2018, 22:14:21 »
Okej, att visa att jag fortfarande lever, men min D7000 ligger på hyllan, min Coolpix P7800 ligger vid sidan om här på skrivbordet, här kommer en färsk bild.
Jag är ingen Nikon svikare, men lättare att fotografera med mobilen, speciellt för ena bildsamlingen. Undviker  ordet "album" som låter mer kvalitet.
Så, here I am, alive, med min Moses, 2,5 år fotat med Samsung Galaxy 7.
PS. Det regnade så därför regnrocken.
« Senast ändrad: december 27, 2018, 22:22:20 av Daizy »
//Fredrik 
Kunskap uppstår genom nyfikenhet.

Utloggad Erik

• Posting Freak
  • Antal inlägg: 5371
« Svar #2 skrivet: december 27, 2018, 22:48:13 »
Allt hänger på oss själva att ladda upp bilder och vara aktiva om D70Sverige ska finnas kvar.  :)
F80, Nikon V1, D800E

Utloggad make

• Posting Freak
  • Antal inlägg: 14865
    • http://lage.li/
« Svar #3 skrivet: december 27, 2018, 22:51:07 »
Allt hänger på oss själva att ladda upp bilder och vara aktiva om D70Sverige ska finnas kvar.  :)

japp så är det med den saken  :)

Utloggad Daizy

• Posting Freak
« Svar #4 skrivet: december 28, 2018, 10:24:23 »
Jag hade en liten fundering över min bild här ovan, om min "nya" hund Moses. Mina Nikon kameror ligger, för det mesta orörda nu. Huvudorsaken är att jag går nu, sakta men säkert till mina 83 år. Jag har inte längre de krafterna som tidigare att ta min utrustning ut i naturen och fotografera. Jag har också slutat med att köpa nya prylar. Min makroglug är "utlånad" till barnbarnet (Lillvalpen).
Istället för att gå ut och fotografera sätter jag mig vid datorn och leker med mina tidigare bilder och för ett tag sedan började jag med videoredigering. Mobilkameran är bra även för video och de korta sekvenserna upplagda på Facebook är uppskattade.
Jo, ja, video med mobilen... Kan inte förstå "experterna" på Facebook varför de filmar med mobilen, mobilkameran stående, istället för att hålla dem i "landskap-läge" (vad är landskap-läge undrar många).  Jag har pratat med några och fick "ja, du har rätt" kommentar men fortsätter i stående läge (vågar inte förklara vad stående läge kallas).
På Facebook finns en del foto grupper med ett otal "experter". En gång, tidigare hade jag en diskussion om skärpedjupet. Personen (ålder omkring 20 år) förklarade mig vad skärpedjup är, inte som jag tror. Ja, på Facebook.
Så, Facebook kan inte ersätta ett seriöst forum.
Som gammal tänker jag (typiskt äldre) att livet, idag, har blivit snabbare, stressade, "slit och släng" mentalitet, kvaliteten är inte viktig bara (extra-) priset.
Jag kan inte hänga med men fortfarande är förbaskad intresserad av allt som är nytt; inte för att köpa, endast för intresse.
Vad kan jag bidra med här, på D70sverige? Ni som har flera möjligheter kom igen med bilder, teknik, tips, nyheter, mm. Jag skulle gärna se och läsa flera inlägg här.   :)
//Fredrik 

Utloggad Fujo

• Senior Member
  • Antal inlägg: 866
« Svar #5 skrivet: december 28, 2018, 17:08:21 »
Mina Nikon kameror ligger, för det mesta orörda nu... 

...Istället för att gå ut och fotografera sätter jag mig vid datorn och leker med mina tidigare bilder

Mina används så gott som dagligen.  De senaste tre åren har ganska exakt 10 bilder per dag sparats, en nedgång från ca 16 per dag under de fem åren dessförinnan. (Gott om tid att slå ihjäl medan Win10 och program ominstalleras...)

Gamla D70s-bilder ser jag också på nu när en sådan igen finns i huset. Riktigt bra bildkvalitet med hänsyn till kamerans ändå ganska blygsamma prestanda, kan inte låta bli att redigera om en del av dem när man nu har både bättre utrustning och lite mer erfarenhet, exempel:

Isbrytare

Stuga på liten, liten ö

Stugan är inte jättestor heller

Utloggad Daizy

• Posting Freak
« Svar #6 skrivet: december 28, 2018, 17:28:22 »
Gillar mest den mellersta bilden, "Stuga på liten, liten ö" och sista, "Stugan är inte jättestor heller" båda med härlig dimma, bra fångade.

Jo, jag bekräftar att MINA kameror ligger och vilar.  Har problem med knäna och räcker att gå ut med hunden två eller tre gånger om dagen som vanligt. Ibland till skogen eller stranden. med matte och hunden. ;-)
//Fredrik 

Utloggad Hammer

• Administrator
  • Posting Freak
  • Antal inlägg: 15329
« Svar #7 skrivet: december 28, 2018, 17:31:54 »
Jag har en gång sagt för ett tiotal år sedan att jag aldrig kommer lämna skutan.
Men vi har ett litet hinder att försöka ta bort.
Vi måste ha en kodknackar Adm.
Forumet hänger lite på en skör tråd och skulle krascha så vet jag faktiskt inte hur vi får igång det.
Vi var ju med om detta för ca sju år sedan också men då fick vi hjälp av Tony och några till.
Forum programvaran är inte uppdaterad på åratal. Det tekniska bara sköts smått sporadiskt.
Jag kan ingenting om detta bara lite Adm funktioner som är lättskötta.
Shaggy är ju fortfarande med i matchen han med men vi behöver faktiskt någon som är tekniskt kunnig och har kodknackar kunskaper.
Har någon av er dessa kunskaper eller känner ni någon som skulle kunna hjälpa till lite grann med uppdateringar och underhåll?

Utloggad Daizy

• Posting Freak
« Svar #8 skrivet: december 28, 2018, 21:48:41 »
Jag har en gång sagt för ett tiotal år sedan att jag aldrig kommer lämna skutan.
Men vi har ett litet hinder att försöka ta bort.
Vi måste ha en kodknackar Adm.
Forumet hänger lite på en skör tråd och skulle krascha så vet jag faktiskt inte hur vi får igång det.
Vi var ju med om detta för ca sju år sedan också men då fick vi hjälp av Tony och några till.
Forum programvaran är inte uppdaterad på åratal. Det tekniska bara sköts smått sporadiskt.
Jag kan ingenting om detta bara lite Adm funktioner som är lättskötta.
Shaggy är ju fortfarande med i matchen han med men vi behöver faktiskt någon som är tekniskt kunnig och har kodknackar kunskaper.
Har någon av er dessa kunskaper eller känner ni någon som skulle kunna hjälpa till lite grann med uppdateringar och underhåll?

Ja, det är ett problem, men jag ser att Tony finns kvar. Han är aktiv på Fejan och jag tror han kunde ställa upp.
Jag fick en gång kodinnehållet för att försöka få klarhet i det, men jag var tvungen att ge upp. Saknar, framför allt tillräckligt med kunskaper (PHP t.ex) och saknar vissa verktyg (något sekundert, dock). Och nu har jag, faktiskt, inte koderna heller. Allvarligast för min del är att jag känner mig mycket äldre än för 7 år sedan).
//Fredrik 

Utloggad Hammer

• Administrator
  • Posting Freak
« Svar #9 skrivet: december 30, 2018, 22:38:39 »
Det här med att hitta kodknackare är viktigt.
Annars är detta snart över. Antingen tar hotellhyran slut eller så blir det ett fel i programvaran.
Just nu går vi på lina utan skyddsnät.

Utloggad kent_s

• Posting Freak
  • Antal inlägg: 6144
    • http://www.stjernström.se/index.html
« Svar #10 skrivet: december 31, 2018, 01:13:23 »
Mina Nikon kameror ligger, för det mesta orörda nu.

Tyvärr är det likadant för mig utav diverse orsaker

Först och främst tiden. Jag och alla de ca 400 andra skandinaverna blev ersatta av lågavlönad arbetskraft österifrån, så där försvann mina friveckor. Dessutom så tog vi över frugans föräldrahem. Eftersom jag normalt ligger ute på jobb från sön em till fredag kväll så finns det en del att göra här hemma på fritiden. I samma veva så köpte jag ut den sista av min svärfars motorcyklar från dödsboet. Den ska ju köras och mekas med på den lilla tiden som är över. Som lök på laxen så blev det hoj till i somras.

Det andra skälet är faktiskt ren lathet. Mobilen är ju med hela tiden.

Enda anledninen att jag tittat in de senaste veckorna är att sen den 26/9 hoppar jag krycka här hemma för sidostolpen lossnade och landade på foten. Har väl en månad eller två till innan jag är bak ratten igen, men släktforskningen fick sig en skjuts framåt när man inte kan göra så mycket mera

Ska försöka titta in lite oftare i fortsättningen men ger inga löften
www.stjernström.se

May the light be with you

Utloggad Hammer

• Administrator
  • Posting Freak
« Svar #11 skrivet: mars 14, 2019, 11:41:33 »
Jag måste tyvärr meddela att när detta är över då är denna forumdel över.
Vi har ingen som kan uppgradera forumet eller sköta den tekniska biten sedan behöver vi säkert också pengar. Men vi kör till allting tar slut. Sedan har jag en liten idé och det är att jag låter domänen vidare hänvisas till våran Facebook grupp som inte är speciellt aktiv.
Som några av er kanske vet så är jag inte personligen förtjust i Facebook men vi har en grupp och jag är Adm där dock tänker jag låta detta vila så länge detta forum finns kvar. Men jag tänkte försöka sköta det där på Facebook så att vi kan ha gemenskapen kvar vi som har funnits här det senaste 15 åren. Nu vet jag inte hur länge vi har hyra kvar här samt hur länge det tar innan forumet kraschar för det gör det antagligen då vi inte har upp daterat programvaran på pratar. Men när skeppet sjunker så får vi väl ta och kliva iland på våran lilla Facebook-ö, men den Dagen den sorgen.

Utloggad Daizy

• Posting Freak
« Svar #12 skrivet: mars 14, 2019, 12:17:17 »
Bra tankar.
Dessutom märker man forum principen blir mer och mer svagare. Själv var medlem, sedan från början av 2000 talet, i ett par amerikanska video forum och skaffade riktiga vänner där. Ett av de forumen finns fortfarande kvar, men aktiviteten är i botten där också. Jag får födelsedagshälsningar fortfarande därifrån, men den goda vännen från Malta, jag personligen besökt, har blivit tyst på senare år. Han hade hjärtproblem, men jag vet inget mer.
Facebook er en relativt ny "fågel" där vem som helst kan ösa in bilder. Men finns också slutna grupper, inte tillgängliga för breda allmänheten, utan bara för registrerade medlemmar. Ett bra alternativ, vi kan, kanske, tänka på. Jag var medlem på ett par fotogrupper men lämnade efter några missförstånd, mest pga. åldersskillnad då "den gamle inte vet så mycket om fotografering". Synpunkter som skulle övervägas för egen grupp.
Problemet med dålig- eller sämre bildkvalitet kan lösas på Facebook, kanske inte för varje bild, genom att helt enkelt länka in bilden från ett eget server eller webb hotell. Det brukar jag göra. Det gäller mest för vissa video jag gjorde med "lånade" bakgrundsmusik då Youtube kan klippa ljudet (har hänt mig).
En grupp på Facebook skulle vara lättskött, utan tekniska erfarenheter, och med rätt upplägg. Administrationen begränsas endast till det moraliska och disciplinära området.
Det enda problemet, som jag ser idag, är att göra reklam och värva medlemmar. Jag tror inte på det gamla D70sverige folket, men ungdomar kan bli intresserade. Det kan bli roligt att kunna föra vidare egna erfarenheter.
Jag skulle dock varna för Instagram. Jag tror inte det passar seriösa amatörfotografer. Inte med systemkameror, i alla fall.  :)
//Fredrik