juni 16, 2019, 06:44:45

Författare Ämne: Tack för den nya Videohörnan.  (läst 801 gånger)

Utloggad Daizy

• Posting Freak
  • Antal inlägg: 13632
    • http://www.h-f.se
Tack för den nya Videohörnan.
« skrivet: november 26, 2014, 15:34:52 »
Tack för att ni skapade en ny avdelning, Videohörnan. Det blir något speciellt här jämfört med, t.ex. Kritikhörnan eller Utställning rubrikerna.
Som förklaringstexten säger, "Här diskuterar du och visar dina videor mm, d.v.s. program, redigering och allt annat som hör efterarbetet till"
Meningen är att diskutera eller visa videosekvenser filmade med en Nikon kamera. Både Nikon DSLR kameror och nyare Nikon kompaktkameror är mycket bra på att filma med. Lägger man upp en videosekvens tagen av en kompakt kamera skulle bryta mot d70sverige regler att endast DSLR kameror accepteras. Men i videosammanhang är svårt att veta med vilken kamera videon är tagen. Ofta gör man egna videor med flera kameror och resultatet sammanfogar man till en enda video film. Jag kan jämföra det med ett bildspel, där flera bilder sammanfogas till en enda fil.
Med detta i åtanken kan man dra en viktig riktlinje här, att endast video gjorda av sekvenser eller bilder tagna med en NIKON kamera accepteras. Man skall då lita på medlemmarnas "ärlighet" att undvika video gjorda enbart med en dedikerad "camcorder", videokamera.
I jämförelse med stillbilder, finns ingen s.k. Exifvisare, och inte heller Exif innehåll i en video. Däremot finns program som kan visa en hel del av videosekvensernas data. Jag använder gratisprogrammet GSpot version 2.70.
Detta kan ge följande resultat, från en av mina korta, konverterade videosekvens:

Jag tycker att videohörnans viktigaste uppgift kan vara diskussioner om kameror man filmar med,kamerainställningar för video, erfarenheter eller tips om att undvika fel, eller att göra videon bättre. En viktig uppgift är att få bort rädslan som många fotografer har för att prova sina Nikon kameror för att filma. Här på d70sverige finns några duktiga fotografer som redan visade sina underbara filmer och som också bidragit till mina egna kunskaper ned att filma med min D7000. Jag är tacksam för allt jag fick.
Här kan man diskutera video redigeringsprogram och tips hur man använder dem.
För stillbilder finns två viktiga format vi använder: RAW format och JPG format (mellantinget kan vara TIFF)
I videosammanhang finns många fler. Nikon kameror producerar för det mesta .MOV video. Detta kan också visas direkt på skärmen eller TV, men ofta konverterar man till ett komprimerat format. Det gamla MPEG1 används inte idag. MPG2 är också lite mera sällsynt på tidigare DVD skivor. Ett känt format är .AVI som i sin tur har några varianter, typ DivX eller Xvid mm. YouTube använder formatet .MP4 (MPEG4) som också har olika komprimerings algoritmer, t.ex. h.264.
En video fil ofta innehåller ljud. Originalljud direkt från kameramikrofonen eller extra ljud tillägg som i sin tur har sina ljudformat.
I samband med just kameraljudet finns en hel del att diskutera i Videohörnan. Många blir kanske förvånade hur mycket objektivets eller kamerans AF motor stör eller förstör ljudet från en D7000. Att undvika det kan diskuteras här.
Nåja, det skall jag inte detaljera just nu och här. Jag hoppas att fler bidrag kommer att läggas in här.
Jag brukar lägga in en speciell intro sekvens i vissa av mina videofilmer. Den senaste inton har jag gjort denna vecka. Den baseras på 20th Century Fox intron men bearbetad i Adobe After Effects CS6 till en "Daizy's Video Design" (DVD) intro.
Här kommer "härligheten". Jag skulle bli glad att få era synpunkter om det, för eventuella ändringar. :)
Kom igen med egna kommentarer, eller egna video trådar.

« Senast ändrad: november 26, 2014, 15:37:35 av daizy »
//Fredrik 
Kunskap uppstår genom nyfikenhet.

Utloggad Hammer

• Administrator
  • Posting Freak
  • Antal inlägg: 15329
SV: Tack för den nya Videohörnan.
« Svar #1 skrivet: november 26, 2014, 20:35:09 »
Detta forum gäller Nikonkameror då och det är lika som övriga forumdelar.

Utloggad Daizy

• Posting Freak
« Svar #2 skrivet: november 26, 2014, 21:33:27 »
Detta forum gäller Nikonkameror då och det är lika som övriga forumdelar.
Självklart endast NIKON kameror. Menar du att endast material från DSLR varianterna som man kan läggas upp? Dvs. ingen NIKON (men) Coolpix kamera video kan förekomma?  En videofilm ju kan vara en sammankoppling/klippning  av flera videosekvenser. T.ex. 5 klipp från en D7000 och 2 klipp från P7800 samt en inklippt textfil från MS Word, vilken kategori ingår resultatet.  Dessutom Nikon .MOV filer konverteras alltid/oftast till .MP4-H.264 format.
Självklart EN stillbild kan kopplas till EN Nikon DSLR kamera, men videofilen ALLTID är en blandning.
Hur hanterar man det? Är skapandet av Videohörnan ett förhastat beslut?
Egentligen min skuld i detta är att jag frågade om att det kunde vara roligt att skapa något nytt, Videohörnan. Och det skapades ju, men inte av mig. Jag bara välkomnade det.
Självklart rättar jag mig till (förtydligade) forumregler i ämnet. "...lika som övriga forumdelar" borde förklaras.
Å andra sidan, tror jag att intresset är ganska svagt för det. Efter samtal med flera amatörfotografer visade sig att alla jag talade med inte vågar filma med sina Nikon (och andra system-) kameror. Då Videohörnan kan bli ganska onödig och överflödig på d70sverige.
Ni kan gärna ta bort mitt första inlägg här, tillsammans med hela Videohörnan.  ???  :-[
« Senast ändrad: november 26, 2014, 21:37:37 av daizy »
//Fredrik 

Utloggad Daizy

• Posting Freak
« Svar #3 skrivet: november 26, 2014, 22:16:54 »
PS till föregående:
Videohörnan kan begränsas till något som tips, erfarenheter, beskrivningar, arbetsflöde, utrustning, video redigeringsmetoder/program, filformat, publiceringsmetoder, länkar till exempel.
En liten förtydligande: jag menade aldrig att spamma ner forumet med en massa videor. Video är stora filer och kan ta lång tid att titta på.
Jag skulle prioritera erfarenhetsbyte i form av text-bild- och korta exempel. Inget sånt som "Medlemmarnas video" inte heller typ. "Video utställning".

"Kunskap uppstår genom nyfikenhet."
//Fredrik 

Utloggad Hammer

• Administrator
  • Posting Freak
  • Antal inlägg: 15329
« Svar #4 skrivet: november 27, 2014, 10:45:18 »
Detta går väl knappast att kolla men jag syftar lite mer på diskussionerna.
Vi kan väl hålla dessa åt Nikon.

Utloggad Daizy

• Posting Freak
« Svar #5 skrivet: november 27, 2014, 12:52:47 »
Detta går väl knappast att kolla men jag syftar lite mer på diskussionerna.
Vi kan väl hålla dessa åt Nikon.
Ja, självklart.
Men självklart är det också att, som  vi diskuterar vanligt Photoshop, Lightroom och andra bildprogram kan vi diskutera diskutera Adobe Premiere, Adobe After Effekts ( kompatibla med PS) samt andra video redigeringsprogram.
Självklart är det också att ta upp ViewNX2 som i sin tur kan hantera, konvertera Nikon videofiler (MOV) till så grad att man kan även göra enkla klipp och bearbetning, precis som med NEF filer.
Just nu har jag en tanke att visa hur dåligt är ljudet  av en D7000. Det kräver dock att lägga upp ett par korta videoklipp. Och då endast mitt ord kan man lita på (och det kan man alltid ;) ) att de är gjorda med D7000.
Tveksamt blir om man vill jämföra ljudet från min D7000 med ljudet fån min P7800.
Självklart är det också att jag visar mina erfarenheter och tester endast om det finns intresse.
Min "Daizy's Intro här i början kan man jämföra med Photoshop Tennis, eller kraftigt photoshopade bilder. Den har absolut inget med Nikon kamera.   :-[
//Fredrik