september 26, 2020, 10:25:04

Författare Ämne: Vilken kamera?  (läst 296 gånger)

Utloggad shaggy

• Administrator
  • Posting Freak
  • Antal inlägg: 2212
Vilken kamera?
« skrivet: maj 25, 2020, 11:03:52 »
Vilken kamera av de ni haft var bäst? Vilken var/är eran favorit?
Nu pratar vi inte teknisk data utan den som har gett er det bästa resultaten mm

För min del är det D200:an, den hade jag roligast med plus att den gav mig bäst resultat med :)
« Senast ändrad: maj 25, 2020, 15:53:13 av shaggy »
Jag har en Nikon :)

Utloggad Blue

• Posting Freak
  • Antal inlägg: 3615
  • 14-24 24-70 70-200 50 105
    • http://www.pbase.com/bjervik
SV: Vilken kamera?
« Svar #1 skrivet: maj 25, 2020, 17:16:10 »
D3an lyfte mitt fotograferande en hel del, samtidigt så var det en massa andra saker som tog tid och andra intressen väcktes.
Hade ute den häromdagen och muskelminnet sitter inte riktigt men det kommer nog tillbaka fort om man fotograferar lite oftare.
« Senast ändrad: maj 25, 2020, 17:20:13 av Blue »
/Blue

"Twelve significant photographs in any one year is a good crop."
-Ansel Adams

Talk is cheap because supply exceeds demand!

Utloggad Fujo

• Senior Member
  • Antal inlägg: 880
« Svar #2 skrivet: maj 25, 2020, 22:21:23 »
D3:an är min bästa och fortfarande mest använda kamera. En riktig juvel, bara att klicka på så blir det på något magiskt sätt skarpa bilder med fantastiska färger!
Sensorn är nu helt pepprad med dammfläckar men jag vågar inte lämna in för rengöring, tänk om de skruvar bort det jag är så nöjd med... Oron baseras på att bilderna från den D70s som ersatt min första trots helt identiska inställningar inte levererar samma bildkvalitet.   

Utloggad Thinktwice

• Posting Freak
  • Antal inlägg: 1557
  • @matsbjorklundfoto
    • Mina bilder
« Svar #3 skrivet: maj 29, 2020, 15:27:42 »
Väldigt svårt.

På sätt och vis var D70s den bästa eftersom den levererade över mina förväntningar.
Rent upplevelsemässigt.
Efter hand som kraven ökat har man bytt kamera och tyvärr är nog förväntningarna ganska högt ställda.
Så det är den senaste, 850, som är bäst och kraven är mer på mig själv än på kameran.
// Mats

"Look, I'm not an intellectual - I just take pictures."
                  -Helmut Newton

www.matsbjorklund.zenfolio.com

Utloggad Fujo

• Senior Member
« Svar #4 skrivet: maj 30, 2020, 00:12:15 »
På sätt och vis var D70s den bästa
Så var det här också men mest för att man - hur mycket och ofta som helst - kunde testa ALLT utan kostnad.
Med film gjorde jag inte så...

Utloggad make

• Posting Freak
  • Antal inlägg: 14922
    • http://lage.li/
« Svar #5 skrivet: juni 01, 2020, 06:41:33 »
Z7  är nog den som jag tycker mest om, den är så liten att den är med hela tiden  :)
« Senast ändrad: juni 01, 2020, 09:16:21 av make »

Utloggad Fujo

• Senior Member
« Svar #6 skrivet: juni 01, 2020, 12:54:51 »
Z7  är nog den som jag tycker mest om, den är så liten att den är med hela tiden  :)

Ska det vara litet och lätt blir det denna för mig, ännu lättare vore den med en modern plastvidvinkel

Utloggad make

• Posting Freak
« Svar #7 skrivet: juni 01, 2020, 18:12:40 »
D70'n  är nu "STOR och TUNG" i förhållande till Z 7'n  iallafall om man jämför kvalitet och "bråk",
bättre blir det när Z 8 kommer på banan :)

Utloggad Norén

• Posting Freak
  • Antal inlägg: 3301
    • http://www.progart.com
« Svar #8 skrivet: augusti 15, 2020, 23:01:23 »
D70 var sjukt kul när den kom. Sen blev det D200 och den var ju fantastisk. Kändes som en professionell pjäs. Till den hade jag ett 17-55 f/2,8 som jag än idag tycker är den bästa gluggen jag haft. Sen blev det D700 som jag haft lääänge. Varit kanonnöjd med den. Ifjol bytte jag till mirrorless och Z6. Helt MAGISKA bilder som kommer ur den, och lysande video, men blev aldrig kompis med hanteringen, autofokusen och känslan av kameran. Dessutom ville inte ett par av mina äldre Sigmaobjektiv lira med kameran, så nu är den såld och en D780 på väg. Samma sensor, men nu kommer det kännas som en riktig kamera igen och jag kommer kunna använda alla mina objektiv.

Utloggad make

• Posting Freak
« Svar #9 skrivet: augusti 17, 2020, 16:44:56 »
D70 var sjukt kul när den kom. Sen blev det D200 och den var ju fantastisk. Kändes som en professionell pjäs. Till den hade jag ett 17-55 f/2,8 som jag än idag tycker är den bästa gluggen jag haft. Sen blev det D700 som jag haft lääänge. Varit kanonnöjd med den. Ifjol bytte jag till mirrorless och Z6. Helt MAGISKA bilder som kommer ur den, och lysande video, men blev aldrig kompis med hanteringen, autofokusen och känslan av kameran. Dessutom ville inte ett par av mina äldre Sigmaobjektiv lira med kameran, så nu är den såld och en D780 på väg. Samma sensor, men nu kommer det kännas som en riktig kamera igen och jag kommer kunna använda alla mina objektiv.
STORT GRATTIS till köpet,  jag har inga problemen med min z 7   och går bara å väntar på att z 8 skall slippas,  då blir det också en Z 24-200/4-6,3 VR :)