oktober 25, 2020, 19:58:42

Författare Ämne: Alternativ till ritplatta?  (läst 2190 gånger)

Utloggad Daizy

• Posting Freak
  • Antal inlägg: 13650
Alternativ till ritplatta?
« skrivet: februari 23, 2013, 11:49:50 »
Jag har lagt frågetecken till trådtiteln, därför att jag fick en tanke som vore intressant att höra om det fungerar.
Jag skall köpa en surfplatta, önskad av min fru. Mest för TV, video, musik, e-böcker eller annat.
Först jag nästan bestämde mig för Samsung Galaxy Note 10.1, med 10" skärm och PENNA.
Sedan kom nyligen Google Nexus 10 som många blev superentusiastiska och ned-kritiserade Note 10.1-s lägre skärmupplösning. Jag blev försiktigt konverterat att tänka mer på Nexus 10 istället för Galaxy Note 10.1
Men, som jag läser massor med kommentarer, fick jag en idé av några inlägg. Galaxy Note 10.1 har en penna att användas till skärmen. Jag har läst att Samsung kombinerade sin Note 10.1 med Wacom digitaliserings tabletter/plattor. Jag själv har en och jobbade flera år (AutoCad) med digitaliserings plattor istället för datormus.
Galaxy Note 10.1 kan vara som en tablett även för Photoshop. Eller gör inte det? Jag tänker på att koppla plattan, via Bloetooth eller, varför inte via USB till datorn och photoshoppa för glatta livet med det. Samtidigt lyssna på musik. Galaxy Note kan köras i mult tasking mode (penna + mp3 spelare)
Är det en galen idé?  Har någon en Galaxy Note 10.1?  Kan någon testa min tokiga idé innan jag bestämmer mig för köpet? Eller har någon, med mer kunskaper om detta, bra synpunkter? Jag är inte alls bra på surfplattor.
//Fredrik 
Kunskap uppstår genom nyfikenhet.

Utloggad boa

• Senior Member
  • Antal inlägg: 595
SV: Alternativ till ritplatta?
« Svar #1 skrivet: februari 23, 2013, 12:41:42 »
Kan tyvärr inte svara dig på din direkta fråga, men har både Samsung Galaxy tab 10.1, ipad2, ipad mini och Wacom intous 5 touch. Funderade själv lite i dina banor i höstas och läste om någon som hade installerat ubuntu på sin samsung-platta och via wine körde windows och där i photoshop - men det där är för krångligt för mig ;) Sen hittad jag den här från någon som använder note som ritplatta kopplad till pc:n. Men jag är oklar om det är "mer" än att pc:n används som skärm. Dessutom verkar det vara problem med tryckkänsligheten - som visserligen skall finnas i Galaxy Note men om jag förstått rätt lyckas de inte "få över" det till pc:n (Och där upplever åtminstone jag den absolut största fördelen (bland flera) med wacoms plattor). Personligen tror jag att det, åtminstone i dagsläget, kan vara en kul leksak med en surfplatta som alternativ till ritplatta (och som kanske med tiden kan ersätta Wacom (och deras cintiq)), men i dagsläget är det inte ett seriöst alternativ.

btw, var du 77 daizy? Har för mig att jag läste det i en annan tråd härom dagen. Riktigt häftigt att du funderar i de här banorna!! Bara att hoppas att man är likadan sådär runt 2044 ;)

Utloggad boa

• Senior Member
« Svar #2 skrivet: februari 23, 2013, 12:52:38 »
 ... vart tvunge och kolla om det hänt något sedan i höstas och letade lite till. Tydligen har några gimputvecklare fått det att funka. Du kanske redan sett dem, men i alla fall ...

http://liliputing.com/2013/01/app-turns-a-galaxy-note-into-a-graphics-tablet-for-a-pc.html
http://www.gimpusers.com/news/00462-use-android-tablet-as-graphics-tablet-with-gimp

Utloggad Daizy

• Posting Freak
« Svar #3 skrivet: februari 23, 2013, 13:07:07 »
Kan tyvärr inte svara dig på din direkta fråga, men har både Samsung Galaxy tab 10.1, ipad2, ipad mini och Wacom intous 5 touch. Funderade själv lite i dina banor i höstas och läste om någon som hade installerat ubuntu på sin samsung-platta och via wine körde windows och där i photoshop - men det där är för krångligt för mig ;) Sen hittad jag den här från någon som använder note som ritplatta kopplad till pc:n. Men jag är oklar om det är "mer" än att pc:n används som skärm. Dessutom verkar det vara problem med tryckkänsligheten - som visserligen skall finnas i Galaxy Note men om jag förstått rätt lyckas de inte "få över" det till pc:n (Och där upplever åtminstone jag den absolut största fördelen (bland flera) med wacoms plattor). Personligen tror jag att det, åtminstone i dagsläget, kan vara en kul leksak med en surfplatta som alternativ till ritplatta (och som kanske med tiden kan ersätta Wacom (och deras cintiq)), men i dagsläget är det inte ett seriöst alternativ.

btw, var du 77 daizy? Har för mig att jag läste det i en annan tråd härom dagen. Riktigt häftigt att du funderar i de här banorna!! Bara att hoppas att man är likadan sådär runt 2044 ;)
Ja, den länken hittade jag också och laddat ner ZIP filen. men jag har ingen möjlighet att testa. Jag redan har en Wacom 5" platta till min PC som jag använder flitigt (alltid) till PS. Det var mitt svar till min fru som reagerade till tanken att använda Note som platta. Hon sa att "...okej, do kommer jag aldrig att se Note... bättre att köpa Nexus 1o som inte har någon penna..."
Ja, Galaxy Note 10.1 har redan vid leverans en Wacom penna och troligen appen till pennan är utvarbetats av just Wacom. Dessutom har Note 10.1 en Adobe Photoshop version, som gör att även möjligheter finns för PC-Photoshop.
Din länk i ditt andra inlägg är noterad.
Ja, jag fyller 77 i juni, men still going strong... :) fast med lite förminskade antal fotoutflykter.
//Fredrik 

Utloggad boa

• Senior Member
« Svar #4 skrivet: februari 23, 2013, 14:55:52 »
Hon sa att "...okej, do kommer jag aldrig att se Note... bättre att köpa Nexus 1o som inte har någon penna..."

haha ... låter som hon kan ha en poäng där ;)

Utloggad quanyang

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
« Svar #5 skrivet: maj 12, 2020, 12:15:34 »
Photoshop är bra för bild manipulering och att göra mer effekter osv. Jag använder en XP-Pen Star G640 drawing tablet , Finns lager i Photoshop . Pennan är riktigt bra för allt man vill göra i Photoshop oxå, efterbelysa, göra masker.

Utloggad Fujo

• Senior Member
  • Antal inlägg: 881
« Svar #6 skrivet: maj 21, 2020, 00:46:41 »
daizy: Jag har någonstans en Wacom Bamboo platta som du kan få.
Penna saknas, liggande på arbetsbordet utan att användas har den självdestruerat.
Säg till om jag ska börja leta...

Utloggad Daizy

• Posting Freak
« Svar #7 skrivet: maj 21, 2020, 09:49:04 »
daizy: Jag har någonstans en Wacom Bamboo platta som du kan få.
Penna saknas, liggande på arbetsbordet utan att användas har den självdestruerat.
Säg till om jag ska börja leta...
Tack, Fujo, snällt av dig. Men jag själv har en Wacom platta, med penna och allt som jag använder ibland.
Jag tror någon yngre kunde bli glad att få en så bra ritplatta. Pennan kan man säkert köpa från Wacom.
//Fredrik