juni 24, 2017, 00:31:21

Författare Ämne: Senaste inköpet...  (läst 54989 gånger)

Utloggad Hammer

• Administrator
  • Posting Freak
  • Antal inlägg: 15292
SV: Senaste inköpet...
« Svar #960 skrivet: maj 25, 2017, 10:49:38 »
Har köpt:
Ett Lomography x Zenit, Petzval 85 F2,2
Väldigt tjusigt objektiv men bildkvaliteten...

Jag tycker bildkvalitén är härlig med den cirkulära bokeh som skapas. Sen måste jag träna mer med objektivet för att få effekten dit jag vill   :) Och ja det är verkligt snyggt  :) Jag lär posta lite bilder sen när jag fått ett större urval.

Jag gillar den där hundbilden och ser fram emot fler exempel från den optiken.
Det här är ju liksom på riktigt istället för istället för filter som simulerar detta.

Utloggad fjellis

• Senior Member
  • Antal inlägg: 566
« Svar #961 skrivet: maj 26, 2017, 17:59:07 »
Har köpt:
Ett Lomography x Zenit, Petzval 85 F2,2
Väldigt tjusigt objektiv men bildkvaliteten...

Jag tycker bildkvalitén är härlig med den cirkulära bokeh som skapas. Sen måste jag träna mer med objektivet för att få effekten dit jag vill   :) Och ja det är verkligt snyggt  :) Jag lär posta lite bilder sen när jag fått ett större urval.

Jag gillar den där hundbilden och ser fram emot fler exempel från den optiken.
Det här är ju liksom på riktigt istället för istället för filter som simulerar detta.

Jag jobbar på att få till fler bilder med objektivet, men det är svårt att få tiden att räcka till  ;) Men bilden jag la upp i dagens bild senast var taget med det. Men med mindre bländare så effekten är inte lika överrumplande  :)

Utloggad Fujo

• Senior Member
  • Antal inlägg: 790
« Svar #962 skrivet: juni 22, 2017, 13:17:17 »
Ännu ett nytt motljusskydd på plats. Av metall och skruvas fast i filtergängan, ska förhoppningsvis varken gå sönder eller ramla av som originalen.
Kräver dock stepup-ring så nästa större storlek kan användas, annars får man mörka bildhörn på Nikon FF-kameror.
Billigt också, motljusskydd ca SEK 95 och stepup-ring SEK 11 från eBay.

Edit: Jamen jävlar, stepup 67-72 mm räcker inte på Sigma 35 mm, hörnen blir lite mörka ändå...
Beställer 77 mm så snart jag räknat ut vilken glugg som ska få 72:an. Alltid kul att ha något se fram emot och med eBay-leveranser på gång är vittjandet av brevlådan lika spännande varje dag, leveranstid anges ibland med en månads noggrannhet.
« Senast ändrad: juni 22, 2017, 13:45:04 av Fujo »