D70sverige
Ej inloggad [Logga in ]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version | Prenumerera | Lägg till dina favoriter  
 Sidor:  1  2  3  ..  5
Författare: Ämne: Uppdaterad: Så har man då blivit anklagad för att vara pedofil
LinuxSam
Posting Freak

Registrerad: 12-8-2004
Befinner sig: Konduktörsgatan 21F, Kiruna
Medlemmen är Offline

Humör: Same, same but different...

[*] Inlagd 18-4-2008 kl 17:10 Svara med citat
Uppdaterad: Så har man då blivit anklagad för att vara pedofil

Hej!

Jag har varit på kurs i Umeå och idag när vi slutade tidigt beslutade jag mig för att gå en sväng på stan och fota lite folk.

Satte mig helt öppet på en bänk vid rådhustorget i Umeå och fotade lite folk som åt glass eller gick förbi.

Efter ca 30 minuter kommer två civilpoliser fram, legitimerar sig och undrar vad jag håller på med. Säger att flera personer ringt och uttryckt sin oro över vad jag håller på med. De vill se på bilderna, vilket jag låter dem göra eftersom jag inte tycker jag har något att dölja. De slår ner på alla bilder där det finns barn i bilden. De tar personnummer, namn och adress, ringer och kollar upp om jag finns i deras register, vilket jag inte gör. Sedan får jag gå med en "stark rekommendation" om att "jag som ensam man" inte ska fotografera folk på stan.

Nu har jag i alla fall fått skriva av mig lite men jag är fortfarande irriterad på att bli anklagad för att vara pedofil eller mördare eller vad vet jag.

Kommentarer? Ska man helt sluta med "Street Photography", byta kön eller ta med sig en kvinnlig bekant när man fotar? Fler som råkat ut för detta?

/LinuxSam

[Ändrad 2008-4-24 av LinuxSam]
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare U2U medlem LinuxSam's ICQ status
jonask
Junior Member
**

Registrerad: 27-4-2007
Befinner sig: stocholm/Kungsholmen
Medlemmen är Offline

Humör: Toppen

[*] Inlagd 18-4-2008 kl 17:16 Svara med citat

Oj det va värst,jobbigt för dig o bli falsk anklagad.
Kan tänka mig att folk är extra uppmärksamma, nu efter det som hänt med Engla.Dom reagerar på minsta lilla,som kan uppfattas som misstänkt.
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare U2U medlem
Daniel-Gbg
Posting Freak

Registrerad: 13-8-2006
Befinner sig: Göteborg
Medlemmen är Offline

Humör: Bantar!

[*] Inlagd 18-4-2008 kl 17:17 Svara med citat

Skrämmande!!!! :mad:
Du kunde ha upplyst polisen om vad som gäller med att ta bilder på allmän plats...

Må dina kameler alltid ha vatten önskar:
/ Daniel-Gbg / Avatar by Rockoholic

Visa anvädares profil E-maila användare Visa alla inlägg av användare U2U medlem
LinuxSam
Posting Freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 18-4-2008 kl 17:20 Svara med citat

Citat:
Ursprungligen inlagt av Daniel-Gbg
Skrämmande!!!! :mad:
Du kunde ha upplyst polisen om vad som gäller med att ta bilder på allmän plats...

Det försökte jag med men de blev ju inte direkt mindre misstänksamma för det. Jag påpekade att jag ju hade satt mig helt öppet för att minimera risken för att bli tagen för "skum". Att jag medvetet undvikit närhet till lekplats och dylikt. De menade att jag "skjutit från höften" och nog för att man kan göra det med D300 men det hade jag ju inte. Och vill man göra det så är det ju mycket lättare med en liten kompaktkamera.

/LinuxSam
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare U2U medlem LinuxSam's ICQ status
make
Posting Freak

Registrerad: 28-5-2007
Befinner sig: at home
Medlemmen är Offline

Humör: D800E :)

[*] Inlagd 18-4-2008 kl 17:22 Svara med citat

hmm. " kollar upp om jag finns i deras register " dom har ju inga register i sverige kan man läsa i media varje dag nu för tiden, men du sku svarat att du testar ut din nye kamera, och hjälper dom med att utreda kommande olösta mordsak, men dom " polisen" måste vell la sin frustration över sin egen oduglighet gå ut över den vanlig mannen i gatan..

You don't take a photograph, you make it. - Ansel Adams -
http://lage.li/ http://lage.smugmug.com/
http://lage.li/D800.jpg
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare U2U medlem make's Aim
GöranM
Posting Freak

Registrerad: 7-10-2006
Medlemmen är Offline

Humör: Inget humör

[*] Inlagd 18-4-2008 kl 17:27 Svara med citat

De register som finns är främst MR och BR, misstankeregistret och belastningsregistret. Här kan man se om en person är misstänkt eller dömd för något. Du kan lugnt räkna med att alla som förekommer i någon utredning finns med här.

Citat:
Ursprungligen inlagt av make
hmm. " kollar upp om jag finns i deras register " dom har ju inga register i sverige kan man läsa i media varje dag nu för tiden, men du sku svarat att du testar ut din nye kamera, och hjälper dom med att utreda kommande olösta mordsak, men dom " polisen" måste vell la sin frustration över sin egen oduglighet gå ut över den vanlig mannen i gatan..

Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare U2U medlem
Jörgen E
Posting Freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 18-4-2008 kl 17:29 Svara med citat

Citat:
Ursprungligen inlagt av LinuxSam
Sedan får jag gå med en "stark rekommendation" om att "jag som ensam man" inte ska fotografera folk på stan.

Då hade jag "stark rekommenderat" dessa två poliser att legitimera sig och sedan hade jag vid första lämpliga till fälle ringt, eller bokat personligt möte med, en så hög chef som möjligt på Umeå-polisen.

Under tiden dessa "kvarnar malde", så hade jag mailat denna historia till de största lokaltidningarna, samt kanske någon väl vald rikstidning (AB och Expressen hade förmodligen älskat denna story).

Sånt här gör mig rasande; dumhet och grov okunskap skall alltid bekämpas stenhårt. I synnerhet när företrädare för staten -- polisen!!! -- börjar "rekommendera" att jag inte "bör" nyttja grundlagsstadgade friheter.

Skämmes, ta mig f-n... :mad:
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare U2U medlem
LinuxSam
Posting Freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 18-4-2008 kl 17:30 Svara med citat

Citat:
Ursprungligen inlagt av GöranM
De register som finns är främst MR och BR, misstankeregistret och belastningsregistret. Här kan man se om en person är misstänkt eller dömd för något. Du kan lugnt räkna med att alla som förekommer i någon utredning finns med här.

Betyder det att man finns i "misstankeregistret" nu då när man blivit kollad? Det behövs väl mer än att man fotar folk på stan, får man hoppas.

/LinuxSam
GöranM
Posting Freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 18-4-2008 kl 17:32 Svara med citat

Absolut inte! Nu har jag inte full koll på juridiken, men du måste vara skäligen misstänkt för ett brott eller så för att komma med där. Att polisen undrar vad du håller på med gör med andra ord inte att du kommer med i något register.

Citat:
Citat:

Betyder det att man finns i "misstankeregistret" nu då när man blivit kollad? Det behövs väl mer än att man fotar folk på stan, får man hoppas.

/LinuxSam

Magoo
Super Administrator

Medlemmen är Offline

Humör: :)

[*] Inlagd 18-4-2008 kl 17:37 Svara med citat

Citat:
Ursprungligen inlagt av Jörgen E

Under tiden dessa "kvarnar malde", så hade jag mailat denna historia till de största lokaltidningarna, samt kanske någon väl vald rikstidning (AB och Expressen hade förmodligen älskat denna story).

Detta var också min spontana tanke.

// Magoo

Krångla inte till det - tänk basic!
hybris
Posting Freak

Registrerad: 30-12-2006
Medlemmen är Offline

Humör: Give me more, 64!

[*] Inlagd 18-4-2008 kl 17:40 Svara med citat

FY FAN VAD ARG JAG BLIR!

Det här ska du absolut inte behöva finna dig i. Dels pga det regelverk vi har angående fotograferande på allmän plats och dels pga att vi annars skulle vara på farlig väg mot ett hemskt kontrollsamhälle, som USA barkat in på efter 9/11.

Skulle jag bli utsatt för liknande antastande och anklagelser hade jag bannemig skällt av mig på de som kallat till poliserna (om de personerna fortfarande fanns i närheten), så att man bankar lite vett i skallen på dem.

Verkar nästan som att folk börjat tro att alla män har en sovande pedofil inom sig.
Visst, pedofili är hemskt, men att anklaga oskyldiga, och i fotografers fall nästan till och med döma, då det kan leda till att man inte längre kan fotografera på allmän plats utan att verka suspekt, är värre.
LinuxSam
Posting Freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 18-4-2008 kl 17:43 Svara med citat

Jag funderar på om jag skall ta och skriva det hela som en insändare till VK (Västerbottens-Kuriren) och då skriva det som att jag ber om ursäkt till dem som tog illa vid sig men att jag själv också tagit illa vid mig av att ha blivit anklagad för att vara pedofil. Några andra idéer?

/LinuxSam

/LinuxSam

Det är tillåtet att redigera mina bilder om det görs för att illustrera ett begrepp eller en funktion för mig eller någon annan.
Jörgen E
Posting Freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 18-4-2008 kl 17:48 Svara med citat

Du är för snäll, LinuxSam.
Det är DU som blivit illa behandlad.
Det är DU som har 100% rätt i denna fråga.
I mina ögon har du INGENTING att be om ursäkt för (inte offentligt, i alla fall).
LinuxSam
Posting Freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 18-4-2008 kl 17:53 Svara med citat

I och för sig inte... men sannolikheten för att få positiva reaktioner kan vara större om man inte går på så offensivt. Dessutom har jag inte lagt polisernas namn på minnet. (Jag kanske skulle ha fotograferat av deras legitimationer)

Mitt mål är mest att få människor att reflektera över det hela.

/LinuxSam
Stormogul
Posting Freak

Registrerad: 2-11-2007
Befinner sig: Uppsala, ibland i Eskilstuna
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 18-4-2008 kl 17:55 Svara med citat

Det verkar vara ett vettigt sätt att uttrycka sig sam! Men testa också AB och Expressen, inte för att de är bra tidningar, men många läser och detta är verkligen något som behöver uppmärksammas mer i media. Alla män som plåtar på gatan är inte pedofiler.

En annan klassiker är ju alla män som jobbar på förskola och i skolan. Helt mentalt sjukt att misstanke finns utan skäl!
kent_s
Posting Freak

Registrerad: 18-11-2005
Befinner sig: Europa/Malmö/Daya Nueva
Medlemmen är Offline

Humör: Ja

[*] Inlagd 18-4-2008 kl 17:58 Svara med citat

Citat:
Citat:

/LinuxSam

Jag tvivlar också på att du finns i MR pga detta men du hamnade i ett register som heter HR vilket är länsmans absolut största register och står för Händelsertegistret. Det är någon sorts form av "vad sysslar landsfiskalen med" register

www.stjernström.se

May the light be with you
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare U2U medlem kent_s's Aim
Magoo
Super Administrator

Medlemmen är Offline

Humör: :)

[*] Inlagd 18-4-2008 kl 18:00 Svara med citat

Anledningen till att jag skulle stt att du gick till pressen (som en artikel) är att dels visa vem du är för ev alla misstänksamma och att det faktiskt finns vuxna män som inte är pedofiler. Det här är så skrämmande att jag vet inte ord. Människor behövs tydligen upplysas och här är det ju som upplagt.
Antagligen går Sverige på helspänn efter det som hände med lilla Engla och jag antar att det kan ha bidragit till denna rädsla som drabbade dej.

// Magoo

Krångla inte till det - tänk basic!
LinuxSam
Posting Freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 18-4-2008 kl 18:01 Svara med citat

Så nästa gång någon ringer och är misstänksam och polisen kommer och tar namn och nummer av mig så finns jag i deras register? I alla fall om det är polisen i Umeå som gör är på mig igen.

/LinuxSam
LinuxSam
Posting Freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 18-4-2008 kl 18:02 Svara med citat

Man kanske kunde börja med VK och om de är intresserade kan man gå vidare till Aftonbladet och Expressen. Eller för den delen så kan jag ju maila alla tre.

/LinuxSam
Daddyd
Posting Freak

Registrerad: 13-2-2005
Befinner sig: Stockholm
Medlemmen är Offline

Humör: Lugnare an tapetklister

[*] Inlagd 18-4-2008 kl 18:03 Svara med citat

Skandalöst!

Ta bilder på poliserna kolla upp vad de egentligen håller på för deras chef få en ursäkt annars är det media nästa.
Det är i.o.f.s media som skapar denna "oro" från första början ;)

Såklart alla mammor är rädda i hela landet efter Engla fallet, det måste väl finnas tidiga skyddspärrar mot människor som är samhällsfarliga.
Mördaren var ingen oskyldig typ och hade ett fint register bakom sig, ändå får man promenera lite som man vill i det här landet när ens historia tyngs med grova brott.

Pratade med en kille från våldsroteln som tyckte det var synd att Beckis och andra behandlingshem blev nedstängda, "man hade bra kontroll var många av de samhällsfarliga fanns någonstans"

Riktigt synd att vi som har som hobby att dokumentera folk skall bli anklagade så fort de ser en med kamera, men att polisen kommer fram det är överdrivet....

Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare U2U medlem Denna anvädare har MSN Messenger
GöranM
Posting Freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 18-4-2008 kl 18:06 Svara med citat

Det här leder knappast till att du kommer med i något register. Om jag förstår dig rätt så kollade de helt snabbt i sina register, du fanns inte där och sen var det inte mer med det hela. Ingen fara alls alltså.

Citat:
Så nästa gång någon ringer och är misstänksam och polisen kommer och tar namn och nummer av mig så finns jag i deras register? I alla fall om det är polisen i Umeå som gör är på mig igen.

/LinuxSam

Jörgen E
Posting Freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 18-4-2008 kl 18:06 Svara med citat

Citat:
I och för sig inte... men sannolikheten för att få positiva reaktioner kan vara större om man inte går på så offensivt. Dessutom har jag inte lagt polisernas namn på minnet. (Jag kanske skulle ha fotograferat av deras legitimationer)

Jodå, du har helt rätt, om det är en insändare som avses.
Jag hade dock, innan en ev. sådan, velat prata med polisernas chef (eller något motsv.)
Kort sagt: jag hade personligen velat ha en ursäkt/förklaring/diskussion efter detta övertramp.

Jag menar också, att om du vill ha debatt/reflektioner över detta, så måste det vara bättre att försöka få lokalpressen att ta upp detta själva, än att det (kanske) svischar förbi som en liten insändare. De borde ha ett intresse av att ta upp detta som en principfråga, för nästa gång glider kanske civilpoliserna upp till en av tidningens (manliga) fotografer med sina "rekommendationer"...?

[Ändrad 18-4-2008 av Jörgen E]
LinuxSam
Posting Freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 18-4-2008 kl 18:10 Svara med citat

Jag tänkte att jag mailar direkt till redaktionen "tips mailen" och ser om det är något de är intresserade av. Jag har också faktiskt redan fått erbjudande om att bli publicerad i en annan tidskrift.

/LinuxSam
Jörgen E
Posting Freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 18-4-2008 kl 18:16 Svara med citat

Citat:
Jag tänkte att jag mailar direkt till redaktionen "tips mailen" och ser om det är något de är intresserade av. Jag har också faktiskt redan fått erbjudande om att bli publicerad i en annan tidskrift.

Tips:
Dra en kopia till chefradaktören / redaktionschef / ledarskribent direkt också.
Det finns något principiellt viktigt för den arbetande pressen här, som kanske intresserar dessa personer?
Nyhetsdesken som läser tipsmail tenderar nog bara bedöma det rena nyhetsvärdet.
hybris
Posting Freak

Registrerad: 30-12-2006
Medlemmen är Offline

Humör: Give me more, 64!

[*] Inlagd 18-4-2008 kl 18:20 Svara med citat

Jo, jag är också säker på att pressen kommer vara väldigt villig att publicera din insändare/krönika/ledare/debattartikel, då de bör inse att detta i allra högsta grad också är något som också kan komma att drabba dem.
 Sidor:  1  2  3  ..  5

Upp till toppen