D70sverige
Ej inloggad [Logga in ]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version | Prenumerera | Lägg till dina favoriter  
 Sidor:  1  2  3  4  5
Författare: Ämne: Uppdaterad: Så har man då blivit anklagad för att vara pedofil
hybris
Posting Freak

Registrerad: 30-12-2006
Medlemmen är Offline

Humör: Give me more, 64!

[*] Inlagd 18-4-2008 kl 23:31 Svara med citat

Citat:
Ursprungligen inlagt av svartvit
Det känns säkert riktigt tungt att bli dömd/misstrodd/utpekad förstår jag. Bra att du skriver av dig lite... -men det är väl ändå bättre att polisen skrämmer 10 fotoentusiaster -än att en "riktig" pedofil säljer bilder han tagit i parken på nätet...
"-There are whackos out there..." Du hade säkert oturen att träffa på inkompetena och otrevliga poliser... men att skandalmåla situationen i pressen ger dig knappast upprättelse. Vill du ha upprättelse får du allt gå till Polisen i Umeå och berätta hur du kände. Att du kände dig beskyld och utmålad som kriminell, skall väga lika tungt som de som uttryckte sin oro över att någon sitter och fotograferar med en jättekamera.

Om vi utgår att alla agerade utifrån det, som de trodde är bäst för ett "tryggt samhälle"... så kanske det är lättare att acceptera incidenten.

Och hur hemskt skulle det vara att sälja bilder på folk tagna i en park, fullt påklädda?
Dessutom är det ju olagligt att kränga bilder på folk utan deras medgivande och att det är en journalistisk tidsskrift.

Jag tycker faktiskt att det är värre att "skrämma" eller falskt anklaga 10 pers för att få fast 1. Speciellt när man inte får fast pedofiler genom att antasta fotografer som sitter med fullt synliga systemkameror i en park och fotograferar folk.
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare U2U medlem
Jörgen E
Posting Freak

Registrerad: 12-8-2004
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 18-4-2008 kl 23:40 Svara med citat

Citat:
Ursprungligen inlagt av hybris
Jag tycker faktiskt att det är värre att "skrämma" eller falskt anklaga 10 pers för att få fast 1.

Speciellt när man inte får fast pedofiler genom att antasta fotografer som sitter med fullt synliga systemkameror i en park och fotograferar folk.

Exakt. I den västerländska rättstraditionen friar man hellre än fäller, av hänsyn till den enskildes rättssäkerhet ("not guilty, until proven guilty in a court of law" och "guilty beyond reasonable doubt", och allt det där ni vet). "Hellre en skyldig fri, än en oskyldig straffad", är fundamentalt i en rättsstat. Av detta följer att man inte kan ge polisen "fria tyglar" att operera ur deras synvinkel optimalt, eftersom detta fort kommer att inkräkta på den enskildes rättssäkerhet. Det som påstås ha hänt LinuxSam är, om än i det lilla, ett exempel på detta.

Exakt igen. En pedofil har förmodligen mer utbute av Fritidsresors senaste katalog, än en hel eftermiddags bildproduktion på ett Umeå-torg i minusgrader.
LinuxSam
Posting Freak

Befinner sig: Konduktörsgatan 21F, Kiruna
Medlemmen är Offline

Humör: Same, same but different...

[*] Inlagd 19-4-2008 kl 00:34 Svara med citat

Så då har vi nått till:

1.) De som ringde var bara oroliga för sina eller någon annans barn. Vilket de inte kan lastas för med tanke på vad som har hänt. Det är inte olagligt och jag förstår dem väl på sätt och vis. En STOR kamera ser ju mycket farligare ut än en liten mobiltelefon med kamera eller dylikt.

MEN jag hade ju mycket hellre sett att de kommit fram och pratat och bett att få se på bilderna.

2.) Polisen gjorde fel som inte informerade de som ringde om att man får fotografera på allmän plats. De gjorde inte något fel i att undersöka saken men borde ha uttryckt sig på ett annat sätt och låtit bli att ge rekommendationer. Finns knappast något att anmäla i det hela, eller?

Följaktligen finns det då inget att diskutera annat än själva företeelsen som sådan, att man som fotograf, av allmänheten, blir sedd som en potentiell pedofil.

Sedan skulle jag vilja ha råd på hur man undviker detta i framtiden. Och att sluta fotografera är inte på dagordningen. Kanske man skulle börja ha en jacka eller väst på sig där man har namn och sin webb-adress? några andra tankar.

/LinuxSam
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare U2U medlem LinuxSam's ICQ status
Daddyd
Posting Freak

Registrerad: 13-2-2005
Befinner sig: Stockholm
Medlemmen är Offline

Humör: Lugnare an tapetklister

[*] Inlagd 19-4-2008 kl 00:42 Svara med citat

Det jag brukar göra är att faktiskt vinka till dem och le, alt ge tummen upp. Kommer de fram får de givetvis se kortet, sedan berättar jag vad de skall användas till samt om de vill ha det så skickar jag ett email samma dag med kortet till deras email (vilken servicekänsla...)

Att vinka trevligt och le är ett tecken på att det blev ett bra kort och här finns ingenting att dölja. Börjar man vrida på huvudet för att de ser en så blir oftast sura :)

Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare U2U medlem Denna anvädare har MSN Messenger
GöranM
Posting Freak

Registrerad: 7-10-2006
Medlemmen är Offline

Humör: Inget humör

[*] Inlagd 19-4-2008 kl 00:47 Svara med citat

Jag inser att det är så mycket lättare att ägna sig åt att plåta modeller jämfört med gatufotografering. Man slipper ju hela den här problematiken som kan tänkas uppstå när man plåtar folk som inte är beredda på att komma med på bild.

Det där med att verka så tydlig och proffsig som möjligt underlättar säkert.

Citat:
Ursprungligen inlagt av LinuxSam
Så då har vi nått till:

1.) De som ringde var bara oroliga för sina eller någon annans barn. Vilket de inte kan lastas för med tanke på vad som har hänt. Det är inte olagligt och jag förstår dem väl på sätt och vis. En STOR kamera ser ju mycket farligare ut än en liten mobiltelefon med kamera eller dylikt.

MEN jag hade ju mycket hellre sett att de kommit fram och pratat och bett att få se på bilderna.

2.) Polisen gjorde fel som inte informerade de som ringde om att man får fotografera på allmän plats. De gjorde inte något fel i att undersöka saken men borde ha uttryckt sig på ett annat sätt och låtit bli att ge rekommendationer. Finns knappast något att anmäla i det hela, eller?

Följaktligen finns det då inget att diskutera annat än själva företeelsen som sådan, att man som fotograf, av allmänheten, blir sedd som en potentiell pedofil.

Sedan skulle jag vilja ha råd på hur man undviker detta i framtiden. Och att sluta fotografera är inte på dagordningen. Kanske man skulle börja ha en jacka eller väst på sig där man har namn och sin webb-adress? några andra tankar.

/LinuxSam

Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare U2U medlem
fotord
Senior Member

Registrerad: 14-9-2006
Befinner sig: Fjälkinge
Medlemmen är Offline

Humör: Bipolär

[*] Inlagd 19-4-2008 kl 08:59 Svara med citat

Citat:
Ursprungligen inlagt av GöranM
Jag inser att det är så mycket lättare att ägna sig åt att plåta modeller jämfört med gatufotografering.

...tills du råkar träffa modellens steroidstinna pojkvän som inte riktigt gillar modellkarriären och som tagit rohypnol mest för den sköna känslans skull. ;)
Då kan det vara bra att köra med SB800. Man springer inget vidare med famnen full av Elinchromblixtar. :D

Men... varför är bilden sned? - www.fotord.se
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare U2U medlem
Howzer
Posting Freak

Registrerad: 3-12-2004
Befinner sig: Åkersberga
Medlemmen är Offline

Humör: Glatt :)

[*] Inlagd 19-4-2008 kl 10:19 Svara med citat

Citat:
Och hur hemskt skulle det vara att sälja bilder på folk tagna i en park, fullt påklädda?
Dessutom är det ju olagligt att kränga bilder på folk utan deras medgivande och att det är en journalistisk tidsskrift.

Nej, inte är det väl olagligt på något sätt att sälja bilderna om man nu vill det?! Den som däremot ska publicera bilderna har ju en del saker att ta hänsyn till, men i allmänhet är även det tillåtet.

Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare U2U medlem Denna anvädare har MSN Messenger
hybris
Posting Freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 19-4-2008 kl 10:55 Svara med citat

Kan du visa på någon lag som tillåter dig att publicera böcker eller kort med andras ansikten, utan vare sig modellrelease eller godkänd journalistisk publikation från Radio&Tele?
Inte minst PUL hade ju satt in som en slägga där annars.
Howzer
Posting Freak

Registrerad: 3-12-2004
Befinner sig: Åkersberga
Medlemmen är Offline

Humör: Glatt :)

[*] Inlagd 19-4-2008 kl 11:18 Svara med citat

Citat:
Kan du visa på någon lag som tillåter dig att publicera böcker eller kort med andras ansikten, utan vare sig modellrelease eller godkänd journalistisk publikation från Radio&Tele?

Nu skrev du ju kränga och det tolkar jag som sälja. Det är helt lagligt.

Publicera är en helt annan sak men som jag tolkat tidigare diskussioner, bland annat om just PUL, är det okej att publicera så länge det inte kränkande för personen på bilden. Undantaget är när bilden ska användas i marknadsföring, då måste man ha personens medgivande. Kan säkert finnas ytterligare undantag som jag inte har koll på.

hybris
Posting Freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 19-4-2008 kl 11:37 Svara med citat

Jag är tveksam till att det är så enkelt.
Har iof mest jobbat med antingen just tidningar eller reklambyråer, och på reklamsidan är det alltid krav på skriftligt medgivande i allt, medan tidningar å andra sidan kan publicera vad som helst (även kränkande) utan folks tillåtelse.
Så det är lite svart eller vitt.

När man säljer till en bildbyrå, så är det ju också just antingen oftast journalistiska tidsskrifter eller reklambyråer som köper ens bilder, så har ingen egentlig erfarenhet av att kränga personbilder själv.
Men eftersom en av de största fördelarna med att anses som journalistisk publikation, är just att man kan "skita" i PUL och publicera bilder på människor fritt utan deras medgivande, så anar jag en uggla i mossen om man skulle göra det utanför en publikation och kränga bilder styckvis.

Det säger ju sig liksom lite självt, att det inte är fullt ok att livnära sig på andra människors utseenden, utan vare sig deras medgivande eller att det har en journalistisk ambition i botten.
Murgatroyd
Member

Registrerad: 19-3-2008
Befinner sig: Norra Sthlm
Medlemmen är Offline

Humör: Jag får behålla maten...

[*] Inlagd 19-4-2008 kl 13:29 Svara med citat

Men, det är väl klart att om någon ringer polisen och säger att "det sitter en skum typ och fotar folk i parken"
så MÅSTE väl polisen kolla saken? Hur skulle dom annars kunna försvara sig OM det visar sig att vederbörande
verkligen var skum?

Men vi har ju ett bra svar av lage ovan: "Hjälper dom med att lösa ev kommande mordfall" - det borde få dom att diskret försvinna.

/Murgatroyd (FBI)
Jörgen E
Posting Freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 19-4-2008 kl 13:58 Svara med citat

Citat:

Nu får vi nog bena upp detta lite:

A) Du får inte utan release använda andras namn/bild i reklam. Regleras i egen lag ("Lagen om namn och bild i reklam", tror jag den heter).

B) PUL behandlar digitala medier/publicering.

B1) Medier med utgivningsbevis behöver i princip inte bry sig om PUL, då de lyder dirkt under TF och YGL. (Notera också att "vanliga privatpersoner" lyder under TF om de bedriver journalistisk eller konstnärlig verksamhet [t.ex. Ramsbro-fallet, som avgjordes i HD]. Här är det dock mer av en bedömningsfråga).

B2) Lösa kopior, utställningar, målningar med fotoförlaga, böcker, med mera går under Tryckfrihetsförordningen.
Självklart kan du inte stoppa utgivningen av en bok, en fotoutställning etc, bara för att du är med på bild i denna. Själv blev jag nyligen publicerad som pojklagsspelare i fotboll på ett kort från 1983, i en historisk bok om en fotbollsklubb. Kunde jag stoppat detta? Inte en chans.
hybris
Posting Freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 19-4-2008 kl 14:07 Svara med citat

Underbart Jörgen.
Har själv funderat flera gånger exakt hur det ligger till med fotoböcker, då jag funderat på att ge ut en del, men varit ofantligt osäker eftersom jag som sagt tidigare enbart haft erfarenheter från vad som gäller med reklamfoto och publikationer med utgivningsbevis.
Jörgen E
Posting Freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 19-4-2008 kl 14:22 Svara med citat

I grund och botten är ju detta en anledning att PUL är så omdiskuterad.
En bild som anses kränkande på Nätet, är helt i sin ordning publicerad på ett galleri eller i en bok.

Ja, reklam är en helt separat fråga (varför den har en helt "egen" lag).
Där är ju det uttalade syftet att tjäna pengar och att den som avbildas, på olika vis, förknippas med det det görs reklam för.
Därför kräver oftast stock-agencies som iStockphoto modellrelease så fort *något* ansikte kan identifieras på en bild.
De vet ju inte vad bilden kan komma att användas till -- kanske är det för reklam, och då måste agenturen ha "ryggen fri".

Men, vi kanske skall släppa dess frågor i denna tråd?
Den var ju i sig oerhört intressant och viktig.
Vill gärna höra något från LinuxSam när/om han vidtar någon åtgärd.
hybris
Posting Freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 19-4-2008 kl 14:51 Svara med citat

Nae, jag håller med dig om att det verkar finnas stort utrymme iom Tryckfrihetsförordningen, att trycka verk som anses inneha ett konstnärlig, litterärt eller journalistiskt ändamål.

Men PUL i sig självt är ju inte bara begränsat till digitala medier, så det har inget med PUL att göra;
http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19980204.HTM
http://sv.wikipedia.org/wiki/PUL
LinuxSam
Posting Freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 19-4-2008 kl 15:32 Svara med citat

Uppdatering:

Jag skickade ett mail till VK och frågade hur man bäst kunde ta upp frågan. Typ debattartikel, insändare eller dylikt. Sedan skrev jag, efter lite längre betänketid och mer välskrivet ett mail till polisen i Västerbotten och begärde ett klargörande. I det försökte jag också förklara vad "Street Photography" är och varför det gärna hamnar barn på bilderna. Barn är ju mer uttrycksfulla.
Jag räknar inte med att få något svar före måndag.

Sedan har jag blivit kontaktad av en journalist på en av våra fototidskrifter (de läser vårt forum) som undrade om han fick skriva en grej om det hela. Så han ska kontakta mig, troligen blir det väl till veckan.

/LinuxSam
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare U2U medlem LinuxSam's ICQ status
Jörgen E
Posting Freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 19-4-2008 kl 15:47 Svara med citat

Intressant, LinuxSam!
Väl avvägda åtgärder, tycker jag.
Särskilt intressant med fototidskriften (du kanske skulle tipsa de övriga om denna tråd?)
Jörgen E
Posting Freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 19-4-2008 kl 20:24 Svara med citat

I Storbritannien härskar tydligen också paniken.
Där har man förutom pedofiler, tydligen också en massa terrorister.
Och en polis som sätter upp planscher om att du bör "vara vaksam" på fotografer...

http://news.bbc.co.uk/1/hi/magazine/7351252.stm
kent_s
Posting Freak

Registrerad: 18-11-2005
Befinner sig: Europa/Malmö/Daya Nueva
Medlemmen är Offline

Humör: Ja

[*] Inlagd 19-4-2008 kl 20:43 Svara med citat

Citat:
Ursprungligen inlagt av Jörgen E
Och en polis som sätter upp planscher om att du bör "vara vaksam" på fotografer...

Jag kan bara inte motstå den passningem. Den killen är ju med automatik misstänkt för det mesta när det gäller dålig smak och oförstånd. Han har ju en ca... ca... ca... äsch det där andra märket ni vet

www.stjernström.se

May the light be with you
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare U2U medlem kent_s's Aim
samu
Posting Freak

Registrerad: 14-1-2005
Befinner sig: Göteborg
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 19-4-2008 kl 20:59 Svara med citat

Näfan...

Skall det jagas suspekta människor som avbildar saker så är det nog mobilfotograferna som är den kategori som skall jagas.
Detta med tanke på att de skumma bilderna som media uppmärksammar/publicerar/refererar till verkar till stor del vara tagna med ruttna mobiler eller fem år gammla kompakter med tanke på kvaliten.

Nä, skall vi bli av med gatubilder utan barn så får vi nog utfärda 24 timmars utegångsförbud för personer som är under 18 år...
---
/Samuel
Visa anvädares profil E-maila användare Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare U2U medlem samu's ICQ status Denna anvädare har MSN Messenger samu's Yahoo
NKjour
Posting Freak

Registrerad: 18-12-2006
Medlemmen är Offline

Humör: Inget humör

[*] Inlagd 19-4-2008 kl 22:24 Svara med citat

Låter bra och sansat, LinuxSam. Skall bli intressant att föja detta, kanske du startar en debatt kring detta och då har ju något gott kommit ur din obehagliga upplevelse!

Citat:
Ursprungligen inlagt av Jörgen E

Ja, det verkar som om den här hysterin griper omkring sig. Och tyvärr är det väl så att några dramatiska händelser kan göra så att opinionen svänger snabbt mot acceptans för kraftfull övervakning och allehanda inskränkningar i den personliga friheten på "säkerhetens" altare.

En londonbo berättade nyligen på frågan om huruvida det finns någon debatt om den massiva videoövervakning som numera finns på offentliga platser i hans stad att "jo, innan London drabbades av bomberna så var många kritiska - nu är det inte någon som protesterar". En kuslig utveckling tycker jag.

-Gregor
LinuxSam
Posting Freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 19-4-2008 kl 23:39 Svara med citat

Jag funderade på att ringa Irländska regeringen efter min resa dit förra sommaren och be att få ut en kopia på min semester... :-)

Det fanns massor med kameror i flera av de städer jag besökte, men mest i Dublin, och då ska det inte vara alls lika illa som i London.

/LinuxSam
Buchwald
Posting Freak

Registrerad: 23-10-2005
Befinner sig: Göteborg
Medlemmen är Offline

Humör: Synd att klaga!

[*] Inlagd 20-4-2008 kl 17:41 Svara med citat

Det var som f.a.n! Inte läst hela tråden....bara ditt inledande inlägg och jag tycker det är förjävligt om jag ska vara helt ärlig.
Jag hade bett polisen fara åt...piiip. Ja du förstår nog!

JohnnyBuchwald.com -Fotobloggen med skärpa!
http://www.johnnybuchwald.com
Visa anvädares profil E-maila användare Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare U2U medlem Buchwald's Aim
Malboo
Member

Registrerad: 28-7-2005
Befinner sig: Falun
Medlemmen är Offline

Humör: Vill plåta mera...

[*] Inlagd 20-4-2008 kl 18:13 Svara med citat

Om man läser Leif G W Perssons krönika i dagens Expressen så skriver han om just det osannolika att någon har lyckats fotografera både offret och förövaren strax innan brottet begås. Inte nog med det, det löser samtidigt två mordfall som annars med all sannolikhet skulle förblivit olösta! Läs och begrunda...

http://www.expressen.se/nyheter/1.1129645/med-facit-i-hand

[Ändrad 2008-4-20 av Malboo]
Visa anvädares profil E-maila användare Visa alla inlägg av användare U2U medlem
Ziken
Posting Freak

Registrerad: 17-8-2005
Befinner sig: Västerås
Medlemmen är Offline

Humör: Go o Gla kexchoklad

[*] Inlagd 20-4-2008 kl 21:10 Svara med citat

Jag tycker att det är bra att någon för en gångs skulle reagerar på saker som händer runt oss.
Visst är det trisst att bli felaktigt anklagad, men i detta sammhälle som är som det är nu mera så är det bra att någon reagerar och gör något åt saker och ting.
Det är ju knappast så att det har blevat mer pedofiler med åren utan att det uppmärksammas mer av det.
Det är ett klart skruvat samhälle med massor av knepiga hållningar.

Jag menar inte att jag tycker att det är rätt åt dej utan jag tycker att det är mycket trisst för dej men jag tycker det är bra att folk reagerar så vi slipper mer otrevligheter i vårat urballade samhälle. För många gånger så står folk och inte gör något när det händer saker.

Jag tycker att det är jätte trisst att allt ska behöva vara som det är, men man kan inte anklaga polisen för det utan de jävla idioter som tex pedofilen som finns i vårat sammhälle, skulle inte alla skruvade personer göra det dom gör så skulle det inte vara några problem att tex fota barn.
Anklaga ine polisen utan de jävla pantade idionerna som finns i vårat samhälle som förstör folks liv.

[Ändrad 20-4-2008 av Ziken]

Mvh Lasse
Klicka här för att se vem jag är!

http://img216.imageshack.us/img216/6294/ubd4668de3.png

Det är inte utrustningen som gör en fotograf till en fotograf, utan fotografens kunskap att hantera sin utrustning.
Visa anvädares profil E-maila användare Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare U2U medlem Denna anvädare har MSN Messenger
 Sidor:  1  2  3  4  5

Upp till toppen