D70sverige
Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version | Prenumerera | Lägg till dina favoriter   Lägg till ämne Undersökning:
Författare: Ämne: Sätta skärpan?
doderhult
Senior Member

Registrerad: 24-1-2007
Befinner sig: Hemma
Medlemmen är Offline

Humör: Peace & Love

[*] Inlagd 8-3-2010 kl 21:05 Svara med citat
Sätta skärpan?

Hej mina vänner!
jag undrar vad ni kör med för inställningar på fokus

jag undrar för jag har otroligt svårt med att få fokus o skärpa rätt..

Allt kommer bli bra till slut,om det inte är bra,så är det inte slut.

www.photosbyniklas.com
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare U2U medlem
doderhult
Senior Member

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 8-3-2010 kl 21:23 Svara med citat

Ex skulle ta lite bilder på några killar som trixade med sina skatebords
fixade inte en bild, sen dom flesta när barn rör på sig..

www.photosbyniklas.com
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare U2U medlem
Silas
Senior Member

Registrerad: 8-8-2008
Befinner sig: Cph
Medlemmen är Offline

Humör: Idérik

[*] Inlagd 8-3-2010 kl 21:27 Svara med citat

Provade du continous-läget alls?
Fotar sällan rörlighet, men det brukar nog vara nåt med AF-C och 3D tracking. Punkter vet jag inte.

[Ändrad 8-3-2010 av Silas]

Visa anvädares profil E-maila användare Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare U2U medlem
doderhult
Senior Member

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 8-3-2010 kl 21:34 Svara med citat

Nä det har jag inte testat på länge
några gånger men tycker den bara tappar.

får väl gå på lite mera trial and error

www.photosbyniklas.com
Silas
Senior Member

Registrerad: 8-8-2008
Befinner sig: Cph
Medlemmen är Offline

Humör: Idérik

[*] Inlagd 8-3-2010 kl 21:36 Svara med citat

Håller med om att den tappar ibland. Då slår jag över på att själv välja punkt och fortsätta med AF-C.. Men åter igen, ingen expert. Vore trevligt att höra hur fler gör.

Visa anvädares profil E-maila användare Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare U2U medlem
atomic_dog
Posting Freak

Registrerad: 9-1-2007
Befinner sig: GÖTEBORG
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 9-3-2010 kl 00:21 Svara med citat

AF-C och tumfokusering funkar bäst för mig när det är lite action. Då kan man antingen förfokusera eller följa objektet med vald fokuspunkt.
Rockoholic
Posting Freak

Registrerad: 20-4-2008
Befinner sig: Skövde
Medlemmen är Online

Humör: Bor i en flyttlåda

[*] Inlagd 9-3-2010 kl 01:19 Svara med citat

AF-C, 9-punkters och snabbast fokusföljning kör jag på vid ett sådant tillfälle som med skateboards... Meny a4 :) (för jag har för mig att du körde D700?)

Kör man ihop med ett 70-200/2.8 VR krävs det mycket för att fokus inte ska hinna med, se t ex dessa små serier. Att sista bilden är oskarp beror på att jag började bli harig och hoppade undan...

http://www.d70sverige.se/forum/viewthread.php?tid=24939

Guns don't kill people, Chuck Norris kills people...

Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare U2U medlem
GöranM
Posting Freak

Registrerad: 7-10-2006
Medlemmen är Offline

Humör: Inget humör

[*] Inlagd 9-3-2010 kl 11:52 Svara med citat

Skärpa handlar inte bara om att sätta fokus rätt. Du behöver dessutom ha tillräckligt korta slutartider, speciellt om det handlar om att frysa en rörelse.

Rockoholic
Posting Freak

Registrerad: 20-4-2008
Befinner sig: Skövde
Medlemmen är Online

Humör: Bor i en flyttlåda

[*] Inlagd 9-3-2010 kl 12:26 Svara med citat

Citat:
Ursprungligen inlagt av GöranM
Skärpa handlar inte bara om att sätta fokus rätt. Du behöver dessutom ha tillräckligt korta slutartider, speciellt om det handlar om att frysa en rörelse.

Precis! Är man dessutom inte stadig på hand kan detta leda till skakningsoskärpa.

Man brukar ju säga att 1/brännvidden är lagom slutartid (på FX, DX blir det 1/brännvidden x 1,5). Men är man ostadig kan man alltid ta kortare.

Är det sedan objekt i rörelse kan det vara bra att kötta på med max FPS och följa efter objektet i sökaren (som med panorering)... Alla bilder kanske inte blir skarpa men större delen borde bli :) Enda sättet att bli bättre på att sätta skärpa är att ÖVA!

Om du dessutom blir duktig på panoreringar kan det bli riktigt häftiga skateboardbilder. Om du inte känner dig bekväm med panoreringar kan du dra till valfri vältrafikerad väg, ställa dig på en parkeringsficka eller rastplats. Eftersom bilderna förmodligen inte kommer användas till något behöver du inte köra RAW. Kör minsta jpeg med lägsta kvalitet så får du plats med många bilder på minneskortet.

Fota en bil, kolla bilderna, analysera vad du gjorde rätt/fel, fota nästa bil, kolla bilderna o s v... Stå där en timme eller två och bara skjut på. Se till att följa bilarna långt innan du ska knäppa din(a) bild(er). Detta tränar upp din förmåga att röra kameran i rätt "hastighet".

Till en början kanske en bild på hundra blir bra... Allt eftersom kommer du sätta fler och fler bilder när du märker vad som passar dig.

Se till att följa en viss punkt på bilen med fokuspunkten... Kom även ihåg att ställa in AF-C och meny a4 som jag tipsade om i ett tidigare inlägg.

Det här med fota är som med allt annat, man blir inte bra fotograf bara för att man har en systemkamera, man måste träna! Ungefär som att man inte blir stark bara för att man äter proteinrik mat :)

Panoreringstekniken är tillämpbar i all sportfotografering. Även om du inte har tänkt få en ren panorering med fart i så rör sig fortfarande objekten. Blir du bra på att följa dem kommer du märka markant skillnad i skärpa!

Guns don't kill people, Chuck Norris kills people...

Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare U2U medlem
doderhult
Senior Member

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 9-3-2010 kl 12:28 Svara med citat

Tack för tipsen ock råden
ska ut o testa igen...

www.photosbyniklas.com
Lägg till ämne Undersökning:

Upp till toppen