D70sverige
Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version | Prenumerera | Lägg till dina favoriter   Lägg till ämne Undersökning:
Författare: Ämne: GORKA!
enikOne
Posting Freak

Registrerad: 19-11-2006
Befinner sig: Moskva
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 8-9-2010 kl 07:19 Svara med citat
GORKA!

Ville bara dela med mig av upplevelsen från våra ryska vänners bröllop i St Petersburg i helgen.
Det var riktigt kul att få va med och uppleva deras traditioner och jag kunde konstatera efter en hel-dag att jag både var helt utmattad och att svenska bröllop är rätt tråkiga i jämförelse..
Har vi några regelbundna traditioner vid bröllop egentligen?
Man går till kyrkan, gifter sig, sen är det fest med förätt, varmrätt och tårta, några håller tal och sen en brudvals eller nåt...mer än så är det väl inte?
Jo bruden kastar blomman kanske och den som fångar den ska gifta sig nästa gång..

Här snackar vi traditioner och det tullas inte på några..
Vi åkte till brudens hem (jag och min tjej) redan vid 10 på morgonen där hon och hennes brudtärnor blev sminkade likadant av en make up kille.
Bruden hade också bestämt vilken färg alla brudtärnor skulle ha på sina kläder.
Vi fick hjälpa till och blåsa lite ballonger och knyta snören.

En timma senare blev jag utschasad ur lägenheten. Endast tjejjer fick vara kvar och det var dags för bruden att få på sig klänningen.
Detta fick jag absolut inte se, men jag råkade iaf.. ;)
Väl ute och nere vid gatan utanför den ruffliga hyreshuset möttes jag av brudgummen och hans entourage av vänner och bestman.
Stiligt värre och nu fick vi vänta här ute tills tjejjerna kallade. Kallt var det och guimmen var nervös och drack några klunkar öl.

20 minuter senare kom tjejerna ner och nu var det dags för gummen att göra den långa kämpiga resan upp till 7:e våningen för att hämta bruden.
Detta gick ut på att brudtärnorna frågar olika frågor eller har förberrett olika aktiviteter som gummen måste utföra och svara rätt på för att ta sig upp.
Svarar han rätt på frågorna så komemr han ett steg närmare, svarar han fel så har bestman en hel bunke med sedlar och en kasse med gåvor I form av godis och annat gotte som han måste betala till brudtärnorna.
De sista 30 stegen måste gummens entourage av män säga 30 goda ord om gummen om hur han är, för varje ord kommer han ett steg närmare.
Precis innan han går in I rummet avlöser han den sista uppgiften som är att bokstavera brudens namn på golvet med de sista sedlarna. Här får det skjutas till några 1000rublar och när namnet väl är bokstaverat så roffar brudtärnorna till sig sedlarna.

Väl inne I rummet möts han av bruden som står på en pall och bestman måste lyfta upp gummen för att han ska kunna kyssa henne.
30 sekunder senare sprutar den första champagnen och alla beger sig ner, ut på gatan och mot den hyrda limousinen som står och väntar.

Mer skumpa öppnas och nu väntar en 2 timmars färd genom St petersburg.
Vi stannar på lite fina ställen, en park, en bro etc där bröllopsfotografen (inte jag..), som är med hela tiden, tar åtskilliga bilder.(runt 3000st tror jag..) Själv stod jag redo hela dagen med min Nikon F80 och tre rullar Kodak Portra 160 VC gick åt..
Det poseras och justeras..

Lite senare beger vi oss mot stadshuset inne I st pete där det är dags för vigsel och fler familjemedlemmar och gäster ansluter.
Stadshuset är fullt av folk och det är inte bara ett par som ska gifta sig.
Här avläggs löftena på rullande band och man får köa för att få komma in I salen när det är "vår" tur.
Självaste vigseln är så jäkla udda och rolig..och då menar jag "rolig" som att dra på smilbanden och hålla sig för att inte börja garva..nästan..
Framtill står en dam som pratar med otrolig inlevelse och man undrar lite hur många gånger hon pratat så där lustigt idag?
Hon skulle kunna få anställning på Dramaten..
Samtidigt spelas pampig och romantisk musik ("Titanic" om jag inte minns fel..) för att stärka känslan I rummet..

Vigseln vara inte länge och efteråt är alla glada och mer bilder ska tas..
Alla gäster springer fort ut för att bilda en korridor utanfär stadshusets dörr och brudens mamma delar ut rosenblad, lösa mynt och riskorn.
Det ser redan ut som fan utanför på marken. Fullt med mynt, riskorn och rosenblad och duvorna är som galna där.
Även fattiga äldre damer joinar duvorna på marken men för att plocka mynt istället för riskorn..
Folk schasar iväg duvorna men ingen bryr sig om tanterna utan låter de gå där och plocka pengar mitt I champagneskålandet och folkvimmlet.

När brudparet kommer ut skriks det och kastas ännu mer rosenblad, pengar och ris I luften.
Kaos!
Ännu mer duvor…och ännu fler tanter..

Nu är det formella avklarat, nervositeten har lagt sig och kvar består nu endast tre saker: Glädje, lycka och FEST!
*Untz untz untz untz*

Hela kavalleriet går nu till en park där ÄNNU mer fotografering väntar.
Detta blir lite segt och folk löses så småning om upp inne I parken och går och gör lite andra saker medans brudparet flänger runt och plåtas på olika platser.
Vi går och sätter oss på ett café inne I parken för att värma oss lite samt ta en öl.
2 timmar senare sitter vi I limousinen igen på väg till restaurangen och den stora festen!

Brudparet hoppar av strax innan och vi andra åker till restaurangen.
Det ska tydligen göras en pampig entre.
Vi kommer till en liten georgisk restaurang som dom abbonerat. Gästerna myllrar runt lite I väntan på brudparet.
När dom väl anländer står alla gäster och hurrar när de kommer in och samtidigt spelas brudmarshen på hög volym för att förstärka känslan.
Brudparets mödrar har traditionsenligt bakat en riktigt äcklig (tyckte jag det såg ut som..) brödtårta…som brudparet ska bryta varsin bit utav, doppa I salt, sedan mata varandra, skölja ner med ett helt glas champagne och till sist krossa glaset I marken.

Sen brakar det bara loss med mat, dryck, sång, musik, dans, tal I massor och gåvor till brudparet.

Slutligen runt 23-tiden beger sig brudparet och desses vänner vidare till en pub där gummen hyrt ett spanskt band som lirar spansk musik.
Här segar de flesta ihop lite och känner sig helt slutkörda efter en heldag med bröllop.
Vi tackade för oss runt 01.00 tiden, tog en taxi hem till hotellet, fick av mig min "riddarutrustning" (ja kostymen kändes som det efter en hel dag..) och slutligen deckade helt besinningslöst på den stenhårda hotellsängen (som dessutom den stackars receptionisten på hotellet fick höra ord och inga visor om dagen efter.)

ah just det…här har ni bildspelet om ni vill se..

http://vimeo.com/14773819

Im not afraid of the dark.
Im just afraid of the monsters my mind puts there…
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare U2U medlem
maxe
Super Moderator

Registrerad: 12-8-2005
Befinner sig: Örebro
Medlemmen är Offline

Humör: Nya kurser med www.fotoresa.se

[*] Inlagd 8-9-2010 kl 07:55 Svara med citat

Härlig beskrivning!!

// Johan Maxe

Med www.fotoresa.se till Runde 2011.
Datum fastställda till 30 maj-5 juni!
Visa anvädares profil E-maila användare Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare U2U medlem
miluhe
Posting Freak

Registrerad: 14-7-2006
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 8-9-2010 kl 08:06 Svara med citat

Tack för trevlig berättelse.
Bildspelet var helt underbart o perfekt låtval:D
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare U2U medlem
make
Posting Freak

Registrerad: 28-5-2007
Befinner sig: på Tellus
Medlemmen är Offline

Humör: 20mm 2,8 is the thing :)

[*] Inlagd 8-9-2010 kl 08:33 Svara med citat

kul att läsa och en bra film efteråt :)

Mvh. Lage

http://lage.li/
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare U2U medlem make's Aim
enikOne
Posting Freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 8-9-2010 kl 11:14 Svara med citat

danke!
Ja man kanske skulle passa på att gifta sig i Ryssland?
;)

Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare U2U medlem
mrmozart
Administrator

Registrerad: 29-11-2005
Befinner sig: Linköping
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 8-9-2010 kl 18:13 Svara med citat

Bra berättelse! Då min fru är ryska fick jag genomgå liknande tester innan jag fick se bruden - det var inte lätt! :P Blev lite rädd att alla mina fel-svar-mutor skulle ta slut!!

Slapp brudgummen förresten bära bruden över en bro? Var det bara mig de lurade till det? :P

[Ändrad 8-9-2010 av mrmozart]
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare U2U medlem mrmozart's Aim mrmozart's ICQ status Denna anvädare har MSN Messenger
enikOne
Posting Freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 9-9-2010 kl 06:31 Svara med citat

MrMozart:
Det var nog du som blev lurad till det för det var inget jag noterade att vi gjorde..
;)

Lägg till ämne Undersökning:

Upp till toppen