D70sverige
Ej inloggad [Logga in ]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version | Prenumerera | Lägg till dina favoriter   Lägg till ämne Undersökning:
 Sidor:  1  2
Författare: Ämne: Vad använder ni för bildorganisatör?
Buchwald
Posting Freak

Registrerad: 23-10-2005
Befinner sig: Göteborg
Medlemmen är Offline

Humör: Synd att klaga!

[*] Inlagd 30-10-2006 kl 10:44 Svara med citat
Vad använder ni för bildorganisatör?

Hur organiserar ni era bilder i datorn? Vilket program kör ni med?

Själv lever jag i den gamla mappstrukturen, men fundera allvarligt på att
skaffa mig något program för att organisera mina bilder...kollat lite på ett
program som heter "iView Media Pro".

JohnnyBuchwald.com -Fotobloggen med skärpa!
http://www.johnnybuchwald.com
Visa anvädares profil E-maila användare Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare U2U medlem Buchwald's Aim
Alexander_222
Posting Freak

Registrerad: 22-3-2006
Medlemmen är Offline

Humör: 5DII

[*] Inlagd 30-10-2006 kl 10:47 Svara med citat

Jag trilskas lite med CaptureOne för tillfället.... det är ju bra, men min datorn är helt oorganiserad och jag har bilder utspridda på totalt fyra burkar. CO är bra, men inte magiskt... får nog flytta över bilderna själv för jag tror inte programmet gör det. ;)

RAW-format and zoomlenses is for cowards
Det är lättare att kasta nyckeln än att hitta cykeln
Visa anvädares profil E-maila användare Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare U2U medlem Denna anvädare har MSN Messenger
Alexander_222
Posting Freak

Registrerad: 22-3-2006
Medlemmen är Offline

Humör: 5DII

[*] Inlagd 30-10-2006 kl 10:48 Svara med citat

PS - Hade inte adobe något schysst program på mässan som var ganska bra på organisering av bilder. Såg en föreläsning med dem... bridge 5.0 ?

RAW-format and zoomlenses is for cowards
Det är lättare att kasta nyckeln än att hitta cykeln
Visa anvädares profil E-maila användare Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare U2U medlem Denna anvädare har MSN Messenger
D-Gulliksson
Posting Freak

Registrerad: 30-6-2006
Befinner sig: Växjö (Rottne)
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 30-10-2006 kl 10:52 Svara med citat

Jag kör vanliga utforskaren.. Döper mapparna efter vad jag fotat samt datum tex "Fotoutflykt - Öland 060925" sen lägger jag alla mappar i en enda stor mapp som jag döpt till "Bildarkivet".. Vill jag sedan leta efter något specifikt så ställer jag bara mig på en mapp å trycker in första bokstaven till den tänkta mappens namn.. Vill jag titta efter senaste mappar så ändrar jag bara till senast ändrad..
Detta funkar bra i nuläget iaf, men kan säkerligen bli sämre om man har ruskigt många mappar.
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare U2U medlem Denna anvädare har MSN Messenger
Magoo
Super Administrator

Registrerad: 12-8-2004
Medlemmen är Offline

Humör: :)

[*] Inlagd 30-10-2006 kl 10:53 Svara med citat

Den gamla vanliga mappstrukturen.
00001_NOV_06
00002_DEC_06
00003_JAN_07
....osv

I dessa mappar har jag färdiga (en preview 800 px på samtliga samt vissa utvalda TIFF) bilder samt en mapp med NEF från samma månad.

// Magoo

Krångla inte till det - tänk basic!
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare U2U medlem
iceman
Member

Registrerad: 31-7-2005
Befinner sig: Sundsvall - Amethera
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 30-10-2006 kl 11:04 Svara med citat

Samma metod som för de gamla papperskopiorna... :mad: Mappstruktur som hela tiden växer som ett virus... Namnger efter vad jag fotat och År/Mån. Fasen vad svårt det är att kasta bilder...

cahling.se http://cahling.se/gallery.htm

"Man kan alltid beskära lite till..."
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare U2U medlem iceman's Aim Denna anvädare har MSN Messenger
kul
Member

Registrerad: 1-11-2005
Medlemmen är Offline

Humör: Inget humör

[*] Inlagd 30-10-2006 kl 12:42 Svara med citat

Jag andvänder iWiew Media Pro vilket fungerar helt strålande. Rekomenderas.
Joche
Posting Freak

Registrerad: 13-4-2005
Befinner sig: Stockholm
Medlemmen är Offline

Humör: Besatt

[*] Inlagd 30-10-2006 kl 12:50 Svara med citat

Adobe Photoshop Elements innehåller en bildkatalogiseringsfunktion som saknar motstycke på marknaden. Den innehåller etiketter, kategorier, versionshantering!!! och allskön annat intressant.

Den är oslagbar och jag har testat ALLA andra program. Det finns en baksida dock, den blir seg när man har mer än 15000 bilder i databasen, så jag har två databaser, det är trist.
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare U2U medlem Joche's Yahoo
bossehund
Member

Registrerad: 21-9-2005
Medlemmen är Offline

Humör: helt ok.

[*] Inlagd 30-10-2006 kl 13:12 Svara med citat

Använder Adobe Lightroom beta 4, och kan inte leva utan den. Senaste versionen är det dessutom rejält mycket bättre fart i än tidigare. Bra med ranking av bilder för sortering och nyckelordshantering för bildsök. Lightroom kommer säkert att bli ännu mer integrerad i Photoshop när den dyker upp till försäljning, vilket det kommande namnet avslöjar; Adobe Photoshop Lightroom.

Jag använder parallellt Adobe Bridge, som ingår i CS 2. Parallellt därför att Bridge inte bara hanterar vanliga bilder i sitt grafiska gränssnitt, utan alla typer av dokument. Det går alltså att söka allt, och en rejält stor förhandsvisning får man inte bara av alla typer av pixelbaserade filer som TIFF, jpg, DNG, RAW-filer osv samt pdf:er utan även av svårare format som eps:er och vektoriserade filer från Illustrator (övriga programfiler visas som ikoner). Ett ovärderligt program för att få överblick över sina mappstrukturer. Även här går det att ranka sina bilder och dokument och filtrera för att t ex bara se sina 5-stjärniga bilder. Hanterar även sökord, metadata och versionering.
MCGraph
Posting Freak

Registrerad: 30-12-2004
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 30-10-2006 kl 13:34 Svara med citat

Använder IMatch, tyckte det var det billigaste alternativet...

Fördelen med den var att man kan bränna av eller göra backuper på andra hårdiskar och att programmet håller reda på dessa...

Har preview på 600px går att sänka den eller öka den om man vill...

Kan väl än så länge säga att jag inte använt programmet fullt ut, men den uppfyller iaf än så länge mina krav.

Visa anvädares profil E-maila användare Visa alla inlägg av användare U2U medlem MCGraph's ICQ status
Arleklint
Newbie
*

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 30-10-2006 kl 13:41 Svara med citat

Jag vill inte göra mig beroende av specifika programvaror och sorterar därför upp mina bilder i kategorier i en mappstruktur.

gost
Senior Member

Registrerad: 20-1-2006
Befinner sig: Frösön
Medlemmen är Offline

Humör: NAS - Resistance is futile

[*] Inlagd 30-10-2006 kl 13:46 Svara med citat

Jag kör en inverterad variant av den som d-nilsson kör. Hans "Fotoutflykt - Öland 060925" är hos mig "20060925 - Fotoutflykt - Öland". I denna mapp har samtliga råfiler, samt en OK-mapp som innehåller TIF och JPG av de bilder jag redigerat.

Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare U2U medlem Denna anvädare har MSN Messenger
pc
Posting Freak

Registrerad: 18-4-2005
Befinner sig: Oslo, Norge
Medlemmen är Offline

Humör: I semestermodus

[*] Inlagd 30-10-2006 kl 13:57 Svara med citat

Har en mappestruktur som Mine Bilder ---> 2006 ---> 200607 ----> 20060704 Dagstur Göteborg ---> 20060704 (filnavn)

EXIF-data legges inn i Adobe Bridge, og katalogiseringen basert på navn i mappestruktur og EXIF-data gjøres automatisk i Extensis Portfolio. Dette programmet kan katalogisere større mengder bilder; jeg mener å ha lest ca 400000 pr. katalogfil. (eller var det 200.000? plenty for meg i alle fall)

pc

-- A bad day behind a Nikon beats a good day at the office --
Those are my principles. If you don't like them, I have many others.... (Groucho Marx)
Buchwald
Posting Freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 30-10-2006 kl 13:59 Svara med citat

Var och laddade ner iWiew Media Pro från deras hemsida....verkar klart vara ett trevligt program....jäkligt smidigt och
orkar man bara mata in lite metadata så kommer man få en klockren databas över sina bilder.....snabb sökning....ska
bli intressant o se hur det uppför sig när man väl börjar få in lite bilder i databasen....

Visa anvädares profil E-maila användare Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare U2U medlem Buchwald's Aim
malmoniklas
Posting Freak

Registrerad: 6-1-2006
Medlemmen är Offline

Humör: Ocean Drive Magazine mmm

[*] Inlagd 30-10-2006 kl 20:17 Svara med citat

iPhoto sedan årsskiftet.

Har innan kört med Fotostation.
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare U2U medlem
SNUS
Posting Freak

Registrerad: 31-12-2004
Befinner sig: Viken
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 30-10-2006 kl 21:40 Svara med citat

Fysisk mappstruktur kombinerat med hjärnkontoret, oslagbart.

Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare U2U medlem
hyperion83
Member

Registrerad: 19-4-2006
Befinner sig: Örebro
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 30-10-2006 kl 23:06 Svara med citat

Använder Elements 4 och väldigt nöjd med programmet. Har även en mappstruktur där bilderna ligger sorterade efter datum.

/Johan D.
svartvit
Posting Freak

Registrerad: 28-10-2004
Befinner sig: Stockholm & Solna
Medlemmen är Offline

Humör: ...fotosugen utan valfrihet...

[*] Inlagd 30-10-2006 kl 23:17 Svara med citat

Den här tråden är superduper! Kan inte nån skriva lite jämförelsedata... Plus och minus... Vad det kostar och så... Jag vill veta vilken jag skall välja utan att göra det 12 gånger om...

...EN BILD AV MITT VARDAGSLIV... www.hurry.se
Buchwald
Posting Freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 31-10-2006 kl 02:17 Svara med citat

Vet inte vilket operativsystem du kör svartvit, men i senaste MacWorld så kan man läsa ett test där de går igenom
ett antal program för just detta ändamål. De flesta skulle jag tro funkar för båda plattformarna så det kanske kan vara
värt att läsa igenom.

Hur som helst så fick iView MediaPro högst betyg och efter någon dags testande så måste jag nog säga att det är
ganska komplett. Många smidiga funktioner och det känns snabbjobbat!

svartvit
Posting Freak

Registrerad: 28-10-2004
Befinner sig: Stockholm & Solna
Medlemmen är Offline

Humör: ...fotosugen utan valfrihet...

[*] Inlagd 31-10-2006 kl 03:06 Svara med citat
Svartvita behov...

Citat:
Ursprugligen inlagt av Buchwald
Vet inte vilket operativsystem du kör svartvit...

Svartvit kör mest WinXP, i halvgammal dator med ynka 768 Mb RAM...

Nya Nikon D200-bilder och äldre D100-bilder, nästan uteslutande NEF.

Tömmer minneskorten dagligen.
Gör Backup på DVD ett par gånger i månaden.

...EN BILD AV MITT VARDAGSLIV... www.hurry.se
Joche
Posting Freak

Registrerad: 13-4-2005
Medlemmen är Offline

Humör: Besatt

[*] Inlagd 31-10-2006 kl 07:22 Svara med citat

Citat:
Ursprugligen inlagt av bossehund
Jag använder parallellt Adobe Bridge, /../ Hanterar även sökord, metadata och versionering.

Hur får man versionshantering i bridge?
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare U2U medlem Joche's Yahoo
Jonasson
Posting Freak

Registrerad: 4-11-2005
Befinner sig: Norrköping
Medlemmen är Offline

Humör: Lyckligt

[*] Inlagd 31-10-2006 kl 07:34 Svara med citat

Kör ACDsee Pro.. ACDSee sköter all min bakup till extern hd samt till dvd.. Programet påminner om när det ska brännas skivor samt kopiarar över en komprimerad bakup till hd´n. Tycker det funkar kanonbra..

Mappar och undermappar:
2006
06
03 Grillparty Sörsjön
Filnanamn:
årmånaddag + Grillparty Sörsjön

Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare U2U medlem Jonasson's Aim Denna anvädare har MSN Messenger
bossehund
Member

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 31-10-2006 kl 13:38 Svara med citat

Joche! Bridge liksom Version Cue är ju delar av Adobe CS 2. Och jag antar att Bridge samverkar med Version Cue i denna funktion, har inte haft tid att sätta mig in i hur det fungerar. Hursomhelst så har man möjlighet att välja vy i Bridges fönster. "Vyn versioner och alternativ" är ett av de fyra visningssätten. Du kan också välja: "sortera efter Version Cue-status".

Det verkar också på några av kommentarerna i denna tråd, som om vissa är rädda att tappa kontrollen över sin mappstruktur genom att använda en organisatör... det är helt tokigt numera!

För några år sedan importerade jag lite bilder i iPhoto, det ångrar jag. iPhoto skapade en sanslöst mappsystem, där man knappt hittade sina bilder utan programmet. Det är kanske dessa taffliga försök som ni har erfarenheter av... Men det har hänt saker och ting...

Åtminstone vad gäller Adobe Lightroom och Apple Aperture (och säkert många fler). Här väljer du själv hur du vill göra, hur och var du vill importera dina bilder. Har du redan en fungerande och bra mappstruktur så använder du dig naturligtvis av den – och låter programet spara sina små styrfiler i dessa mappar.

Friheten att döpa och systematisera efter eget val är total! Skulle du vilja byta program någon gång så finns din öppna mappstruktur med alla bilder där precis som tidigare. Alltså inget att vara rädd för längre!

Snus! Visst är "hjärnkontoret" oslagbart i frågan om det mesta, men det ena utesluter inte det andra – du använder ju andra hjälpmedel t ex kamera...

Nej skillnaden är snarare att man med dessa program får en oslagbar översikt ("helikopter-perspektiv"), kan titta, skumma, sortera, ranka och skapa nyckelord. Du kan lägga upp favorit kollektioner utan att röra originalfilerna. Med favoritkollektionen kan du direkt kliva in slideshow och prutta ut ett bildspel efter eget val på några sekunder, eller kliva in i print och skapa en kontaktkarta, eller en snabbt producera en slideshow av senaste jobbet på webben, osv, osv, osv...

Dags om inte förr att öppna ögonen för dessa program.
pc
Posting Freak

Registrerad: 18-4-2005
Befinner sig: Oslo, Norge
Medlemmen är Offline

Humör: I semestermodus

[*] Inlagd 31-10-2006 kl 13:49 Svara med citat

Enig med Bossehund.

"Hjärnkontoret" kan fungere vel og bra, spesielt om man tenker på enkeltbilder som er tatt ved et spesielt konkret tilfelle.

Men søk i 20.000 bilder ala "alle bilder tatt med min fru eller en båt i bildet" vil nok koble ut hjärnkontoret og da er man tilbake til tidskrevende manuell visning dersom man ikke har en organisator.

Anbefaler fremdeles Extensis Portfolio,

pc

-- A bad day behind a Nikon beats a good day at the office --
Those are my principles. If you don't like them, I have many others.... (Groucho Marx)
bossehund
Member

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 31-10-2006 kl 14:15 Svara med citat

Bara en feature till... Du kan när du skummar igenom dina nyimporterade bilder (utan att öppna bilden i Photoshop) titta på skärpan, var som helst i bilden i 1:1 eller 4:1!

Ja, jag skulle med lite eftertanke vilja gå ännu längre, och kalla både Aperture och Lightroom; Det största som hänt "sedan Photoshop"...
 Sidor:  1  2
Lägg till ämne Undersökning:

Upp till toppen