juni 14, 2021, 19:16:22

Författare Ämne: Nu börjar gå snett med forumet.  (läst 1253 gånger)

Utloggad Daizy

• Posting Freak
  • Antal inlägg: 13658
Nu börjar gå snett med forumet.
« skrivet: juli 02, 2020, 17:44:30 »
Nu börjar komma in flera reklaminlägg på forumet. Kanske dags att lägga ner det helt och hållet?
Ex: nyregistrerad medlems första inlägg är reklam.
Ett reklaminlägg försvann, tack Admin.
Idag kom en till.
Tråkigt, tråkigt...

"I C U" 
//Fredrik 
Kunskap uppstår genom nyfikenhet.

Utloggad make

• Posting Freak
  • Antal inlägg: 14932
    • http://lage.li/
SV: Nu börjar gå snett med forumet.
« Svar #1 skrivet: juli 04, 2020, 21:39:24 »
Nu börjar komma in flera reklaminlägg på forumet. Kanske dags att lägga ner det helt och hållet?
Ex: nyregistrerad medlems första inlägg är reklam.
Ett reklaminlägg försvann, tack Admin.
Idag kom en till.
Tråkigt, tråkigt...

"I C U" 

bra någon nämner det...   :)

Utloggad Hammer

• Administrator
  • Posting Freak
  • Antal inlägg: 15342
« Svar #2 skrivet: november 13, 2020, 12:37:36 »
Vi har inte så stor aktivitet kvar Daizy och make. Vi har letat admins i åratal men det är omöjligt att hitta drivkrafter. Men vi fortsätter här, ni två är ju medlemmar tidigare så vi får väl ha detta som officiellt tillhåll när denna sida upphör. d70sverige upphör aldrig! :)
https://www.facebook.com/groups/1152323148165861

Utloggad Daizy

• Posting Freak
« Svar #3 skrivet: november 13, 2020, 15:38:07 »
Det är ju jättetråkigt. Jag brukar titta på diverse fotoforum på Fejan,t.ex. "Phoptoshop och Lihghtroo," "Photoshop" men folk fattar inte att deras s.k. kvalitetsfoto är krympta av just Facebook, och vet, öht. inte vad Exif betyder, för att visa kamera, exponering mm.
Själv har uppsagt min hemsida h-f.se som är dyr och ingen lust att lägga upp bilder som jag själv tittar på. Har ett gratis Dropbox konto för max 5 GB, men det är ju med samma (o-)nytta.
Vågar inte tala om att min D7000 ligger på hyllan... oj glömde att ladda batteriet.
Men, titta inte på vad jag gör och inte gör, jag har fyllt 84 men just hemkommen från skogen där vi brukar promenera , i rask takt med hunden Moses. Sedan mars/april har vi inte haft närkontakt med våra döttrar eller barnbarn, jag använder munskydd i de få tillfällen vi går ut (tidigt) på morgonen att handla mat. Sprit får jag inte ens tänka på, mht. medicinering.
Men jag sorterar mina bilder, kopierar mina gamla 8mm videoband till datorn och gör korta sekvenser av dem till familjen.
Annars är jag ganska pigg, med småkrämpor, men fortsatt intresse att hålla mig sysselsatt med vad jag gillar.
Jag har glasögon men kan fortfarande läsa inlägg här på D70sverige. Så, " I am, I feel"  :)
//Fredrik 

Utloggad Hammer

• Administrator
  • Posting Freak
« Svar #4 skrivet: november 13, 2020, 15:48:45 »
Jag skriver lika som här på Facebook:
Det är inte forumet som dör.
Forumet lever och fungerar. Det är medlemmarnas intresse som har avtagit eller dött.
Forumets närvaro finns, de flesta medlemmar icke.😉

Utloggad Daizy

• Posting Freak
« Svar #5 skrivet: november 13, 2020, 16:29:09 »
Ja, så är det men folk har nya intressen, Facebook, Instagram (inte för mig) Twitter (inte heller för mig)
Just ändrat min e-postadress är på Forumet därför att Tele2 lägger ner mejl servicen och den 1 februari tar de bort mina Tele2 mejladresser. Jag vill fortfarande ha kontakt.  :)
//Fredrik 

Utloggad shaggy

• Administrator
  • Posting Freak
  • Antal inlägg: 2215
« Svar #6 skrivet: november 27, 2020, 10:32:13 »
Kul att du  mår bra Fredrik :)
Om jag går till mig själv så är FB mer lättillgängligt än att sätta sig vid en dator idag.
Går in här då och då och kollar av läget
Jag har en Nikon :)

Utloggad Daizy

• Posting Freak
« Svar #7 skrivet: december 29, 2020, 09:57:14 »
Ett av de problemen är att här på forumet blir mer och mer komplicerat att lägga upp egna bilder, eller bilder o.h.t. Man måste själv ha egen webbsida eller konto på ett webbhotell och länka ut bilden till forumet. Jag nästan skrattar hur folk hanterar sina bilder på Facebook. Bilder direkt från mobilen, upphovsrätten av en bild övergår till Facebook och fotografen kan inte bevisa mycket.
Jag skrattar också när, på diverse Photoshop grupper, överarbetar sina bilder, kombinerar med andras mm. Inte mycket kritik heller. Gapskrattar när folk ställer frågor typ "varför är mina bilder så mörka på skärmen, men inte på datorn...?" "Expertfotografer" på Facebook har inte en susning vad skärmkalibrering betyder, att inte tala om vad ISO-tal är. Frågan om Exif vågar man inte ställa, för då blir man själv utskrattat.
Då undrar man, varför är forumet "avfolkat".
För min del spelar, allt detta, ingen roll, jag är gammal och har gjort mitt även i fotograferingen. Men fortfarande uppskattar att lära mig nytt, jag inte vet. Och, det finns ju mycket jag inte vet.  :P
Gott Nytt År, vänner. :)
//Fredrik 

Utloggad Hammer

• Administrator
  • Posting Freak
« Svar #8 skrivet: december 29, 2020, 17:58:13 »
Sen är det 2 andra saker...
Vi har ingen aktiv kodknackare (än)
Pengar slut, vi vet ej när det är adjöss...
Webbhotell, domän.

Utloggad shaggy

• Administrator
  • Posting Freak
  • Antal inlägg: 2215
« Svar #9 skrivet: december 30, 2020, 08:56:15 »
Ett av de problemen är att här på forumet blir mer och mer komplicerat att lägga upp egna bilder, eller bilder o.h.t. Man måste själv ha egen webbsida eller konto på ett webbhotell och länka ut bilden till forumet. Jag nästan skrattar hur folk hanterar sina bilder på Facebook. Bilder direkt från mobilen, upphovsrätten av en bild övergår till Facebook och fotografen kan inte bevisa mycket.
Jag skrattar också när, på diverse Photoshop grupper, överarbetar sina bilder, kombinerar med andras mm. Inte mycket kritik heller. Gapskrattar när folk ställer frågor typ "varför är mina bilder så mörka på skärmen, men inte på datorn...?" "Expertfotografer" på Facebook har inte en susning vad skärmkalibrering betyder, att inte tala om vad ISO-tal är. Frågan om Exif vågar man inte ställa, för då blir man själv utskrattat.
För min del spelar, allt detta, ingen roll, jag är gammal och har gjort mitt även i fotograferingen. Men fortfarande uppskattar att lära mig nytt, jag inte vet. Och, det finns ju mycket jag inte vet.  :P
Hmmmmmm?!?!
Är det så här vi ska vara mot varandra? (skratta och dumförklara varandra för att vi tycker olika)
Jag är glad och tacksam över att ha varit med här på D70. Har lärt mig mycket av er här. Det jag också har lärt mig är att alla tycker olika när det gäller fotografering och det tycker jag är kul. Vissa går in för tekniken och vissa för hur man kan förbättra eller göra om bilderna i photoshop. En del går in djupt i exifen mm och det är det som kallas för mångfald och det är också lärorikt. Att ha respekt för varandra att vi är på olika nivåer är mitt rättesnöre :)

Gott Nytt År på er!
Jag har en Nikon :)

Utloggad Daizy

• Posting Freak
« Svar #10 skrivet: december 30, 2020, 10:31:09 »
Hmmmmmm?!?!
Är det så här vi ska vara mot varandra? (skratta och dumförklara varandra för att vi tycker olika)
Jag är glad och tacksam över att ha varit med här på D70. Har lärt mig mycket av er här. Det jag också har lärt mig är att alla tycker olika när det gäller fotografering och det tycker jag är kul. Vissa går in för tekniken och vissa för hur man kan förbättra eller göra om bilderna i photoshop. En del går in djupt i exifen mm och det är det som kallas för mångfald och det är också lärorikt. Att ha respekt för varandra att vi är på olika nivåer är mitt rättesnöre :)

Gott Nytt År på er!
Nej, jag använde lite hårda ord, onödigt. De kommer från vissa erfarenheter då personer svarade grovt på mina, eller andras  frågor eller på mina, eller andras svar av teknisk innehåll, då alltid finns några besserwisser med grövre kommentarer.
Ett diskussionsforum, speciellt D70sverige, är mycket mer städat än den allmänna media öppen för alla.

//Fredrik 

Utloggad Hammer

• Administrator
  • Posting Freak
« Svar #11 skrivet: december 31, 2020, 09:32:19 »
Att länka bilderna in hit har varit nödvändigt då forumet är fruktansvärt stort i GB.
Eftersom jag inte kan detta med koder så vet jag inte riktigt men jag kommer ihåg att när Tony återskapade detta forum så var det en grymt stor fil att flytta till en annan server.
Vi har både detta forum är samt det gamla forumet kvar på olika servrar och det är dyrt att hyra serverplats.
Det är ju synd att behöva använda Facebook idag tycker jag då att det inte blir samma sak som vi har haft här men och andra sidan är det tacksamt med Facebook då några av oss fortfarande håller ihop.
Men det är ju den här databasfilen som är fruktansvärt stor och bandbredden som kostar pengar och vi hade ju en insamling för några år sedan och de pengarna räcker väl tills vi går i graven. Vet dock ej när det är dags.
Personligen hade jag önskat att vi hade detta kvar här och allt men att länka bilder till Facebook från egen server gör väl inte att Facebook har äganderätten på bilderna? Så kan det väl inte vara?
« Senast ändrad: december 31, 2020, 09:34:54 av Hammer »

Utloggad Daizy

• Posting Freak
« Svar #12 skrivet: december 31, 2020, 10:08:46 »
Jag har redan använt metoden att länka in mina bilder på Facebook. Det fungerar alldeles utmärkt och, ja, det är så att Facebook INTE äger bildrättigheten då. Facebook administrerar endast länken, som mellanting. Just detta är allmänt okänd på diverse fotogrupper, eller andra grupper på Facebook.
Helt personligt, jag har sagt upp mitt webbhotell, hemsida och även mitt domännamn h-f.se med anledning till att det var dyrt och hade ingen nytta med att själv titta på mina egna bilder via Internet. Vill jag skicka en bild-länk har jag Dropbox med 5 GB gratis, har MS OneDrive 5GB också gratis. Man kan då länka in bilder till forum helt gratis.
Helt allmänt, tycker jag, att folk ändrar sina vanor, i synnerhet fotograferingen, som gör att  forummetoden avfolkas med tiden. "Gratis är gott"
Bara för skojs skull här länkar jag in en av mina bilder från Dropbox. Den är min hund Moses som är 4 år nu.  Jag äger bilden och hoppas att bilddatan finns med.

//Fredrik